21. 2. 2012

2015 slov o plzeňské kultuře

V loňském roce Plzeň uspěla v soutěži o titul Evropské hlavně město kultury 2015. Zejména pro regionální město, které současné impulsy světového umění a myšlení převážně dosud míjely, znamená titul EHMK 2015 velkou příležitost a také výzvu.

Právě proto jsme zneklidněni současným mediálním obrazem tohoto projektu, ještě více ale mlhou šířící se kolem personálních rošád a slovních přestřelek ve vedení Společnosti Plzeň 2015. Pro vnějšího pozorovatele může být nynější atmosféra panující v této Společnosti především dalším důkazem, že začala „nová éra bezmoci“, kdy běžný občan téměř nemůže přes proklamovaný dialog a „demokratické garance“ do chodu věcí veřejných zasáhnout.

Situace v Plzni v tuto chvíli připomíná stavbu Babylonské věže. Zdá se, že každý zúčastněný si pořád omílá pouze to své a za peníze společnosti si přihřívá opojnou polévku vlastního ega. Hodnotové diskurzy a konkrétní ideje zjevně ustoupily před nutností co nejvýhodněji „naporcovat medvěda“, ze kterého je však reálný zatím pouze stín. Nově vybudované a ještě „křehké“ kulturní struktury se rozpadly dříve, než se společné dílo mohlo začít vytvářet. Možná je však vyznění celé situace způsobeno pouze špatnou mediální prezentací celého projektu a především tím, že je prováděna bez nezbytného respektu k veřejnosti a bez neméně nezbytného, oboustranného dialogu s ní.

V průběhu příprav kandidatury bylo slovo Kultura skloňováno opakovaně snad v každé větě. Ne všichni jsme však srozuměni s faktem, že pouhý verbální mechanismus může „stvořit“ cokoli skutečně kulturního, že stačí pouze slova a peníze – a Kultura ihned „otevře“ všechny své inspirační a imaginativní zdroje. Z nekonečných prezentací, anket, strategických materiálů a programů rozvoje totiž nikdy bezprostředně nevznikne kvalitní a vskutku tvůrčí báseň, obraz nebo hudební skladba
- a dokonce ani inspirace nebo příznivé podmínky pro vznik takového díla. Jedině Kultura, žita a „pěstována“ konkrétními lidmi, může vytvářet živé kulturní vztahy, proměňovat je a osvobozovat.

V první fázi projektu šlo výhradně o procesní a formální stránky, velmi náročné, složité a pracné. Díky erudici celého kreativního týmu se je podařilo skvěle vyřešit. Částečně byla úspěšná i „mobilizace“ důvěry plzeňské kulturní (a nejenom kulturní) veřejnosti k předloženému projektu. V náznaku se též započal proces dialogu s některými tvůrčími osobnostmi Plzně a Plzeňského kraje.
Ve druhé části tohoto procesu však půjde daleko o víc. O Kulturu. Ale co pro nás pojem Kultura opravdu představuje? Neprojektujeme své představy pouze do dalšího prázdného mýtu? Vždyť ten, kdo prahne po nekonkrétní abstrakci, vnáší do společnosti v lepším případě jen chaos a plané naděje. Je možné Kulturu „použít“ jako tmel, obsah, médium, smysl projektu Plzeň 2015? Není nakonec tento projekt sám o sobě protimluvem? Je reálné, aby se Kultura stala pro město trvalým zdrojem vzájemné soudržnosti? Nepoužíváme pojmu Kultura jen jako filtru naší osobní lačnosti? Nestává se v našem pojetí Kultura všehovšudy projevem závislosti, dokladem vyprahlosti, čímsi jako nádobou naruby? Zábavou, byznysem a prodejem či nákupem emocí? Jsme si opravdu jisti tím, co má být jejím tvůrčím a tvořivým obsahem?

Proto jsme přesvědčeni, že zejména „nová“ formulace slova Kultura, by poskytla jasnější představu o možnostech principiální diskuze o dalších společných krocích a o skutečných kulturních potřebách města Plzně. Má-li mít projekt Plzeň EHMK 2015 opravdu evropský rozměr, je tato otázka určitě na místě. Někteří z nás totiž opravdu touží žít v kulturnějším prostředí a nechtějí být na konci roku 2015 zklamáni promarněnou příležitostí. Kocovina z ní by totiž na dlouhá léta zmarnila další pokusy o život v „otevřenějším“ městě.
Ve druhé části tohoto procesu však půjde daleko o víc. O Kulturu. Ale co pro nás pojem Kultura opravdu představuje? Neprojektujeme své představy pouze do dalšího prázdného mýtu? Vždyť ten, kdo prahne po nekonkrétní abstrakci, vnáší do společnosti v lepším případě jen chaos a plané naděje. Je možné Kulturu „použít“ jako tmel, obsah, médium, smysl projektu Plzeň 2015? Není nakonec tento projekt sám o sobě protimluvem? Je reálné, aby se Kultura stala pro město trvalým zdrojem vzájemné soudržnosti? Nepoužíváme pojmu Kultura jen jako filtru naší osobní lačnosti? Nestává se v našem pojetí Kultura všehovšudy projevem závislosti, dokladem vyprahlosti, čímsi jako nádobou naruby? Zábavou, byznysem a prodejem či nákupem emocí? Jsme si opravdu jisti tím, co má být jejím tvůrčím a tvořivým obsahem?

Proto jsme přesvědčeni, že zejména „nová“ formulace slova Kultura, by poskytla jasnější představu o možnostech principiální diskuze o dalších společných krocích a o skutečných kulturních potřebách města Plzně. Má-li mít projekt Plzeň EHMK 2015 opravdu evropský rozměr, je tato otázka určitě na místě. Někteří z nás totiž opravdu touží žít v kulturnějším prostředí a nechtějí být na konci roku 2015 zklamáni promarněnou příležitostí. Kocovina z ní by totiž na dlouhá léta zmarnila další pokusy o život v „otevřenějším“ městě.
Není vůbec důležité, že v tuto chvíli nepředkládáme a ani neznáme žádné konkrétní nástroje, mechanismy ani techniky, jakými tento „kulturně transformativní“ proces v Plzni probudit a jak zkušenosti z něj povstávající pro budoucnost uspořádat. Takové prostředky hledá lidstvo neúspěšně více jak 5000 let. Pro začátek zcela jistě postačí naše zklamání a naše nespokojenost se současným stavem věcí. Stačí, abychom k tématu Kultury v Plzni přistupovali beze strachu, s pokorou, s údivem a především s maximální otevřeností. Jsme přesvědčeni, že je zapotřebí mnohem více naslouchat reálným požadavkům a potřebám obyvatel tohoto města než bludným hlasům osobních ambicí.

Pokud v sobě nenalezneme dostatek pokory k pochybnostem a v souvislosti s ní i k formulování stále nových otázek, pokud se znovu a znovu nezačneme vrhat do hlubin“ať pekla či nebe”, ztratíme v podružnostech a malichernostech smysl a obsah projektu Plzeň EHMK 2015 a nakonec ztratíme i sami sebe.
Ivo Hucl, Šťáhlavice 8. 2. 2012

53 komentářů:

Vikej řekl(a)...

Vidim CMT tu jinou nitku udelal, tak to sem hodim.

To JS: ty haldy slov okolo Plzeň EHMK 2015, ta jiná nitka by určitě byla lepší řešení než to sem vyklopit takhle. Těší mě jak jsou anglické “dump” a české “vyklopit” tak stejné. Je to výklop. Viz jedna věta z toho proudu, která mě uhodila do očí: Ale Kultura je samozřejmě i pojistkou proti mravní „zhovadilosti“ a neustále se šířícímu blbství ve všech podobách.
Tohle je textuální blití, které žádný člověk nemůže pochopit. Kdo tohle napsal je maximálně vesnický, ani ne, hospodský rozumbrada. A celý text tím zavání.
Nevím kdo je autor, a nepoznám ho jak JS naznačoval. Ale co mohu za sebe říci, že to napsal “rádoby” intelektuál, ale je to jak číst “kipu” starých Inků, plné uzlíčků které musí čtenář pracně rozmotávat.

To Vie: musím říct, že tvůj popis jak jsi se připravoval na příjezd milenky bylo pěkné čtení. Měl by sis na to udělat svůj vlastní blog.

Vikej řekl(a)...

Prosimte, vymaz to. Podivej o to tu zabira mista.

Anonymní řekl(a)...

vie
Autora myslim znam ale stejne me neni jasne o co jde. Zrejme to bude utok zvenci na naseho mileho sukalistu LL :-))))
Asi neni vic osob spokojenych s LL poctivou praci. Doufam, ze si to tak nebere (LL), doby, kdy byla cela republika spokojena a jasala a mavala mavatky a praporky jsou uz davno pryc. V dnesnich dobach jsou i nekteri jedinci nespokojeni, to se musi take zakalkulovat do vysledku.
Take vlastne nevim, co to ta kultura ve meste ci kraji ma byt. Tady bych nutne potreboval fundovane vysvetleni. Dovedu si zive predstavit, ze vseho kulturniho, ktere kdysi mestu patrilo a cim mesto tu kulturu ridilo, se uz mesto davno zbavilo, aby se o to nemuseli radni starat. Napadaji me treba tanecni kurzy, kam sem chodil balit holky, to uz dneska asi mesto neprovozuje, kina, ty uz take nejsou, divadla nevim, tam jsem nechodil. Co potom tomu mestu vlastne patri za kulturu? Vylepovani transparentu k volbam? Ja nevim. Nebo jak rozbourat kulturni dum hruzy a komu prodat lacine pozemek?
Nebo dnes vsechno ridi mesto dotacemi? Systemem kdo ma zlato, urcuje kam se pojede?
Zjistuji, ze se v mem vedomi ve smeru Kultura ve meste nachazeji hluboke trhliny ( a nejen v tom, ze jo). Ktery fundovany je zalepi?

Anonymní řekl(a)...

JS

Lada W

dík Laďas za spolupráci, neboť já jsem dřevák a pořád ještě neumím založit vlákno. Tak proto jsem to plácnul vedle. Na vedlejším vláknu jsi to jistě již smazal, aby Víkej nedostal vosypky.. Tak jsem to ostatně původně myslel.

Vienna

Čoveče pro mě byl ten plzeňský kulturák a cirkus kolem něj kulturní událostí loňského roku. Neboť je to přesně tak, jak píše Ivoš - kultura, to nejsou jen divadla a kina, ale zejména prostředí, ve kterém žijeme a úplně především - naše myšlení. A o to tady jde.

Víkej

Čoveče, já jsem ti měl furt problém s tou... nooo, jak tomu říkají... jo, teorií relativity. Víš, taková ta blbost - ééé rovná se em krát cé na druhou. Nějak mi to furt nelezlo do palice - co ten člověk tím chtěl vůbec říct? Samej uzlíček. No - a díky tobě jsem na to konečně kápnul! Von to bude nějakej hospodskej rozumbrada, ten Albert. Celý je to kravina - nějaký číslicový blití, Vyseru se na to, to bude nejlepší. Sakra, to se mi ulevilo. Seš superstar, Víkeji, fakt, bezva kámoš. Eště jednou díky, kámo.

Anonymní řekl(a)...

vie
koukam, ze me o kulture nechce nikdo nic sdelit, tak jsem se na to musel kouknout sam.
Prvne jsem se kouknul na jejich web http://www.plzen2015.net/media/faq/

Tak si ten web tak ctu a musel jsem se pousmat:

Proč Plzeň?
má velký kreativní potenciál i tradici od loutek od umění po technologie, ale nutně potřebuje nový impulz;
protože její občané si to přejí a aktivně se zapojili do úvah o vizi města;

!!! Tak Plzen ma veliky kreativni potencial i tradici a obcane si to preji. No to se podivejme, to jsou duvody!!!

hlavní myšlenka EHMK:
Kandidatura města Plzně byla přirozeným vyústěním jeho dlouhodobé vize otevřeného kulturního města. Mottem kandidatury a celého plzeňského projektu je: „Pilsen, open up!“ multikulturní společnost, mezigenerační dialog, propojení umění a byznysu...

!!! Kazdy mesto se dnes prezentuje jako open up! Viden treba jako Wien ist anders. No jo, musi se jit s dobou, to da rozum

Otevřenost chápeme ve vztahu k celé společnosti, znamená pro nás i odvahu ke konfrontaci a transparentnost ve všech procesech.
!!! Tak na tu transparentnost jsem moc a moc zvedavej.


Čím je Plzeň jedinečná?
světovou značkou piva, tudíž není třeba vysvětlovat název města
dokáže propojit nové technologie s uměním, a to i pro širokou veřejnost
výjimečnou přátelskou atmosférou – synergie geografické polohy (u hranic na soutoku čtyř řek), lidské dimenze

Tak tuto snad psali v materske skolce a ja to uz radeji nebudu dal cist. V kazdym pripade vim, co je to ted kultura.

Jeste neco: Jaká je představa o celkovém rozpočtu projektu, kdo nese jeho náklady?

Rozpočet má dvě části, tu větší (investiční) se snaží město zajistit zásadní měrou ze strukturálních fondů EU.
!!! Me by zajimalo, kde EU vsechny ty penize bere? Nejspis, kdyz naky potrebujou, tak si naky nakopirujou. Z rozpoctu jsem vycetl, ze spolecnost Plzen 2015 udelala produki 21.3 za 50 tis., Den Evropy skoro za 300 tis. a oslavovala Den Meliny Mercouri, nakou reckou herecku. Nad tim me zustava rozum stat. To stalo nejvic, pres 400 tisic. Potom byly jeste naky Plzenske Ikony, to koukam jsou vyznamni lide, to stalo pres 300 tis., a jeste Produkce FKP, to netusim co to je za 5400 Kc a jeste neco za 127 tis. Kdyz to sectu, tak me to dela 1.128 294 Kc a spolecnost Plzen 2015 na to spotrebovala 8.957 189 Kc. Tak me napada, kdyby se ta spolecnost rozpustila, mohlo by byt v Plzni jeste sedmkrat tolik kultury a prakticky se mohlo cely rok slavit mimo zimy, kdy je stejne zima. Tak nevim.
Jeste jsem koukal do obchodniho rejstriku, ze vsichni ze spolecnosti sedi ve fure ruznych spravnich a dozorcich rad a tak se maji vsichni radi. LL jich tam ma pet.
Tak to je kacirskej nazor jednoho co stoji mimo a dycky kdyz prijede do Plzne tak zjistuje, ze je to zase o krucek horsi. Naposled na motorce jsem se propletal mezi auty po klatovskej dolu, ale ridici byli v celku ochotni me pustit, kdyz videli, ze maji co delat s tvrdym kusem.

Jan Jelínek řekl(a)...

Jsem tu z aťasu zpět. Přelouskal jsem, co za ten cca týden napršelo, a musím konstatovat, že se téma "systém a pocit prvku v něm" vrací jako buzerant. Ale o tom jindy, teď jen k "2000 slov Ivoše Hucla k plzeňské kultuře a EHMK 2015". Ten text mně poslal Vladimír Gardavský a (dříve než jsem zabrousil na blablg) jsem mu po přečtení toho textu odpověděl v mailu toto: "Inu, dali si s tím autoři práci, ale je to jen snůška "intošských" žvástů. Je mně to, Vladimíre, líto, ale já ten text čtu nanejvýš jako "hóchkulturní" sebeprezentaci jakéhosi kolektivu kolem Ivoše Hucla."

Víc k tomu textu nemám co dodat, zdravím Víkeje.
JJ

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: Filosofy nečtu, kdysi dávno přirozeně ano. Nakonec jsem se s všelikými (navzájem se potírajícími) filosofickými spekulacemi vypořádal s berličkou (už nevím kterého filosofa), že filosofie je v každém případě dobrý prostředek pro tréning myšlení.

To Pazyk: (cituji) „… za bolševika si měl jasno. Tady byl nepřítel a ty sis dělal co si chtěl v tom systému, našel si cesty jak být minimálně závislý, když si nechtěl dělat kariéru. Teď můžeš mít problém jen se uživit, pokud se neohneš, to vidím jako problém. Podotýkám, že před pár lety jsem ten pocit neměl.“
Tohle je důležitá formulace problému, který tu diskutéři všelijak obrací z jedné hemisféry do druhé a do amygdaly a zpět, a to jako problém demokracie. A on je to přitom spor mezi „státním socialismem“ a „liberálním kapitalismem“. Za bolševika vládla „formálně“ demokraticky jedna strana (měla to v ústavě), chodili jsme k volbám stvrzovat její vládu „na věčné časy“, dnes máme v ústavě skutečnou demokracii, ale válcují ji peníze, klientelismus, dravý konzumerismus, gründerský kapitalismus bez morálky. A to jsem zdaleka nevyjmenoval všechny negativní vlivy.
Klíčový je Pazykův „sociálně-existenciální“ pocit – a zdaleka nejen jeho (ČSSD má dnes 32% a KSČM 14% volebních preferencí, kdežto vládnoucí „liberální pravice“ ODS 22% a TOP 09 10%) – že dnes si s ním dělá systém „co chce“, kdežto za bolševika měl každý sociálně-existenciální bezpečí zaručené. Za jakou to bylo cenu, víme. Že to šlo i tehdy svobodněji dokazovala Jugoslávie, která pouštěla své občany do světa za byznysem vcelku bez potíží, takže jugoslávští gastarbeitři zajišťovali (chudému) komunistickému režimu vítaný příliv deviz, dobře působili na stát ekonomicky zatěžovaný „právem na práci“ (socialistickou přezaměstnaností), a v neposlední řadě zvyšovali životní úroveň svým doma v Jugoslávii žijícím rodinám.
Toto bezpečí (placené nesvobodou) nyní obyčejný český lid nemá, protože si „konzumeristickým zvoněním klíčů na náměstích“ zvolil (jak vtipně poznamenal Miloš Forman) „kapitalistickou džungli“ a zavrhl „socialistické zoo“. Jenže čecháček nechtěl džungli, ale „sociální stát“ á la NSR. Jenže…! To by tu nesměla proběhnout privatizace „českou klausovskou cestou“, financovanou bankami v „socialistickém vlastnictví“, „útěkem před právníky“, s filosofií, že nejsou „špinavé peníze, ale jenom peníze. Atd.
(pokračování)

Jan Jelínek řekl(a)...

(pokračování)
Další Pazykova teze, už spornější: (cituji) „Je jasný, že každý píše ze sebe jak to vidí, cítí, o čem by jinak mluvil, o teoriích? Ty pocity nemusí souviset se sociálním statutem, ani bohatstvím.“
Konstruktivnější je mluvit o reálných skutečnostech, než než o teoriích, hypotézách a individuálních pocitech. Že se v nynějším ČR režimu cítí různí lidé různě, někteří lépe, jiní hůře, je normální. To k tržnímu hospodářství patří. K demokracii ovšem nepatří VĚTŠINOVÝ POCIT OBČANSTVA, že nemají na dění kolem sebe (a na ně samotné) žádný, nebo nedostatečný vliv. Ten vliv mají, lépe řečeno mohou ho mít, ale to se musí víc snažit, začít myslet, pamatovat si, nenechat se zblbnout, nemyslet nenažraně a sobecky jen na sebe, nežvanit planě v hospodách atd.

Třetí teze je svým zobecněním už úplně irelevantní: (cituji) „Podle mýho je ten problém jednoduší, jsme jako lidé nenažraní, neukojitelní a podle toho vypadá svět.“
Tato teze má stejnou výpovědní hodnotu jako „pravda“, že ve střední Evropě je v létě teplo a v zimě zima, že na podzim padá listí, kdežto na jaře vše pučí… Jak tuhle promítli v televizi, v Bangladéši je zemědělská půda (kvůli změnám klimatu a zvýšení mořské hladiny), která živí desítky milionů rolníků slanými záplavami nenávratně zničena a celý jeden hladovící národ čeká exodus jinam (nejdříve do vedlejších států), kde mají svých hladových a jiných starostí také dost.
JJ

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie:
Ohledně nadějí vkládaných do vznosu plzeňské kultury v souvislosti s projektem Plzeň EHMK 2015 mám (zatím) stejné pocity jako ty. LL mě při posledním sezení v Emilce, kde jsem ho na toto téma vytočil do nepříčetnosti, ujišťoval, že od března už budou vidět nějaké výstupy projektu EHMK, tak se těším. Ale buďme spravedliví, LL je jen "styčným důstojníkem" mezi primátorem a manažerským týmem EHMK, on projekt nezajišťuje, nemanažuje..., on se nebude za realizaci projektu zodpovídat.
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
jeste musim dokoncit svuj "kreativni" rozbor z me dostupnych materialu.
Mzdy skoro 4 miliony, experti (asi poradci)pres 1,5 mil., ostatni sluzby (co to je?) pres 2,3 mil., stravenky pres 30 tis., vudelavani zamestnancu 97 tis.,cestovne skoro 185 tis.,catering (mejdany) pres 111 tis.
Transparentnost cele firmy na dvou A4 papirech ale konci 31. srpnem, dale je uz pul roku ticho.
Me to pripada, ze si urednicci udelali firmu, ktera predevsim skvele zivi je sami a par blizko stojicich pratel.
Ostatni z cele kultury mnoho nemaji. Mohou oslavovat herecku kterou nikdo nezna, oslavovat vyznamne osobnosti, ktere s kulturou maji zrejme hodne malo co delat, kdyz koukam na ikony 2011, je to tam samej doktor plus biskup, ja nevim, asi rozdava polivky ale hlavne prosazuje heslo: „Uvěřili jsme v lásku“ ! A na nakej Travnicek, co zachranil nakou mys na Sumave a je to syn doktora, ke kteremu jsem jako skolak chodil a co nam ordinoval jenom penicilin.
Co mam na to rict? Plzenskti urednicci si vyznamenavaji plzenskou selanku a oslavuji sami sebe. Tak me napadlo, jestli vubec vite, ze mate v Plzni holcinu, ktera je sedma nejlepsi na svete ve strileni reflexnim lukem? Asi nevite a ani se nedivim. Takova holcina nikomu nic neprinese, proto se o ni take nikdo nestara. Ba naopak. Vsechny plzenske kluby ji odmitly, nechtely aby byla v jejich radach a soutezila za Plzen. Nechtely mit mezi sebou nekoho, kdo je lepsi nez oni. Nechteli s nekym furt prohravat. Chudak holka dojizdela nekam do Prahy.
A presne takovy je a asi bude pristup ke kulture ve vasem meste. Chytracci budou oslavovat sami sebe, vetsinu prostredku spotrebuji na svuj provoz a zivot a na skutecnou kulturu se dostane jen miziva castka a to jeste pro blizko stojici. A ja to naprosto chapu, protoze jinak to ani byt nemuze.
To asi mel nas Ivo Hucl na mysli, i kdyz svuj povzdech napsal trochu zkomolene. Alespon ja jsem si to tak mezi radkama precetl.
Take vim, ze me LL za tento rozbor v lasce mit nebude. I kdyz, jak pise JJ, je jen stycny "dustojnik" a "jen" vyrizuje vzkazy, prece jenom je zapsany jako clen spravni rady, je tedy zotpovedny a to bud prosadi u ostatnich ctyrech to sve a nebo muze take na protest odstoupit. To muze udelat kdokoliv a kdykoliv. A nebo, zustane a bude posunovat deni po milimetrech dopredu jako vy u voleb.
Co udela, to uz jen zalezi na jeho osobnosti.

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: O tom si cvrlikají vrabci na střeše, že EHMK je (zatím?) především pašalík pro odloženou političku ODS a hašteřící se a postupně se obměňující manažery projektu. Když vidím prostřídávání neschopných a koruptivních ministrů nynější české vlády, kteří za své neúspěchy (jež přirozeně dopadají na nás občany) nenesou žádnou odpovědnost - skončí, dostanou "zlatý padáček" a vymizí z kolektivní paměti rychlostí rovnající se jejich bezvýznamnosti - tak se manažeři projektu EHMK nemusejí tuplem ničeho bát. Na papíře budou mít vše OK, a nad nicotnými výsledky nakonec pokrčí rameny s vysvětlením, že bylo méně peněz, než se kterými projekt počítal, je holt ta krize, buďte rádi, že se povedlo alespoň něco... Plzeňskou kulturní obcí už zní rezignovaný spodní tón, že když se povede alespoň postavit divadlo, zbude po virtuálním projektu EHMK alespoň nějaký kulturně užitečný pomníček. Ale jak říkám, "nechvalme dne před večerem", nechme se překvapit. Uvidíme jestli mile či nemile.
JJ

P.S. Měl bys, vie, rozlišovat komunální politiky, magistrátní úředníky a manažery projektu. Liší se pověřením a kompetencemi, od kterých se odvíjí jejich zodpovědnost. Úředníci povětšinou dělají to, co jim nadřízení politici (viz zákon o obcích) v rámci samosprávy nařídí, čím je pověří.
jj

Anonymní řekl(a)...

vie
k JeJemu novemu rozboru: vsechno muzes rozebirat jak chces, davat tomu jmena jaka chces, konstruovat realne skutecnosti, presto deni sve prastare vlastnosti nezbavis. Ta se jmenuje MIT ZLATO. A kdo ma zlato, chce mit jeste vic zlata. To byla, je a bude jedina filosofie, ktera nuti osoby k tomu, aby neco delali. V mistech, kde je moznost ziskat zlato vyloucena, nastane okamzite bezvladi a nikdo se o nic nestara.
Nemam sebemensijiskricku, ze to bude nekdy jinak. Proto je take naprosto irelevantni, ktere strana bude vladnout, co bude slibovat a jak se bude jmenovat. Konecne je to nazorne videt, jak se nafoukla bublina VV splaskla.
To je realita.
A ted co s tim?
Podle meho nazoru nic. S genetickymi lidskymi vlastnostmi jednoduse nic delat nejde. Jdou akorat skryt. Nikoliv vymazat. Muzete volit tisickrat a niceho se nedovolite. Jednoduse niceho, niceho, co by stalo za rec. Vlastnosti lze akorat skryvat, jednou se strany domluvi, nebudou na sebe praskat a budou sve jednani drzet v tajnosti. Jako to bylo za komunismu. Kazdy dostane svuj dil a bude drzet hubu. To je jedine reseni.
jen kratce sahnu do Rakouska, kde predevcirem bylo v novinach na titulni strance: Uz tri parlamentni strany jsou pro tresty a odpovednost politikum. Rozumej noviny, ktere jsou placeny z dotaci. Co se muze stat? I kdyz se dohodnou, ze se budou trestat, mysli si snad nekdo, ze soudce bude soudit soudce? Politik politika? Nikoliv. To je jen snaha, zavest klid do spolecnosti po vsech skandalech a trochu ji nakrmit a uklidnit. Jen hlupak muze ale ocekavat, ze se zacnou trestat politici. To neprichazi v uvahu. nikdo nemuze ocekavat, ze kamos bude soudit kamose. I kdyz by se to uvedlo do praxe, kamosi spolu toho moc nenasoudi, pokud k tomu vubec kdy dojde, ze jo!!

Anonymní řekl(a)...

vie
JeJe, proto jsem to tak rozebral, i kdyz ty mistni pomery neznam, presto je me jasne, kam to smeruje. Ivosi Huclovi zrejme take, tak nevim, proc ohrnujes nos nad jeho dopisem a kdyz take vis o co jde, proc ho nepodporis ale radeji odsoudis. To me jasne neni. Nejde prece sloh ale o podstatu. Prece v tom nejsou nejake osobni veci, o kterych jsem tady psal.
S pravomoci take nemas pravdu, firma je samostatny subjekt, jako takovy zapsan v obchodnim rejstriku a jako takovy je take za vsechno zotpovedny. Magistrat ji zalozil proto, aby mohl do vseho kecat a defakto ridit, ale nebyl pred zakonem za konani odpovedny a aby se vsemu vyhnul. To je myslim vseobecna praxe. Kdyz se potom do neceho takoveho pustim, nemohu rikat, ze jen vyrizuju vzkazy a ja nic, to ostatni. Tady v tom mam naprosto jasno! Vim jak to funguje.
Presne jedna z moznosti, jak cerpat penize a delat si s nimy co chci a ulejvat je kam chci. Asi tak. Katastrofou je, kdyz to dela statni aparat. Oni si klidne mohli udelt novy odbor, to by ale za to zotpovidali. Takhle se tomu vyhnou a jeste tam ulejou svy padly bojovniky.

Vikej řekl(a)...

Per Vie:”se tady snazim osvitit, ze to se zmenou zrizeni nema co delat.
... protoze jde jen o jedine. Zlato. Zlato a zlato.
Dnesni system toto umoznuje prakticky kazdemu, kdo ma jen trochu zazemi, to je... kamaradi v politice, to je to zazemi. To vidis treba na Timosenkove, ktere ani to bohatstvi k nicemu neni, kdyz nema zazemi,..”

To Vie: Mel by sis to trochu srovnat. Jde tu o zlato nebo zázemí?

Vikej řekl(a)...

To JS: Neměj strach o mý „vosypky“. Mám tu ještě láhev asi pět let staré francovky.
Nevím jak jsem si zasloužil kredit za tvojíe pochopení E=MC^2. Asi to byl nějaký tvůj sarkasticko-humorný pokus? Nevím jak na to reagovat, když v jednom paragrafu motáš dohromady Einsteina a reference na moje komenty o tom textu co jsi sem vložil o EHMK 2015. Ale asi jak říká Viena, nezáleží jak to je napsané, hlavně že si z toho vybereš co chceš.

Anonymní řekl(a)...

vie
Vikeji, ty jsi dobrej chudej kluk, ktery oslavuje Jezise a cte si na WC predni filosofy, ovsem, tvuj kazatel te jednu praktickou vec nevysvetlil. Zlato ti samo o sobe moc platne neni, pokud nemas zazemi, ktere ti umozni, ti zlato udrzet u sebe. Kdyz nemas toto zazemi, hned ti ho nekdo sebere. Proto priklad treba Timosenkove, kera ho sice lehce nakradla ale pote zrejme ztratila ty dulezite vazby, ktere by ji umoznily, to zlato udrzet. Proto jsou vsude neustale vazby bohac-politika, ty slouzi predevsim k tomu, zajistit si udrzeni majetku (zlata). Jelikoz kdyz budes otevrene tlacit miliardu dolaru pred sebou na karce, sam dobre vis, ze na druhem rohu budes mit tu karku bez ochrany uz prazdnou. To je starej dobrej sedlackej rozum. Stejne tak Kaddafi, celej zivot krade a potom se schova do nejakyho kanalu, kde ho najdou? Tomu se da tezko uverit. Nejspis nekoho misto sebe nastrcil a dlouho pred tim zmizel. Jenze se takhle schovavat s miliardama zlata bez zazemi, odhaduji, ze o to zlato stejne prijde. To bude take jediny duvod, proc by ho nekdo schovaval. To je ovsem jen moje teorie. Jednoduse bohac memuze bez politiku existovat, papez take ne. Musi se vzajemne doplnovat, jinak se potopi oba dva.

Anonymní řekl(a)...

Double L -
mno, Milošu, ještě, že jsi dodal, že o tom moc nevíš, zpráskal jsi to vše na jednu hromadu, ale stále tě miluji, neboj.
Ne, Ivošův dopis, který hodnotím, i když ne tak prudce, podobně jako Víkej a JJ, nebyl útokem na mě, já jsem jej ani nedostal, dozvěděl jsem se o něm až tady, když to sem JS prdnul.
Ale vod Adama, věcně a suše na tvé otázky ohledně městské či krajské kultury: město zřizuje a financuje 2 divadla (DJKT a Alfa), Knihovnu m. Plzně, Galerii města Plzně, Plzeňskou filharmonii, Hvězdárnu a planetárium, Divadlo pod lampou a prostřednictvím grantů nesčetně kulturních aktivit, které se tu mrcasí. Bratru cca 300 mil. Kč za rok, čili neboj se, že společnost Plzeň 2015 vyčerpá všechny peníze na kulturu (na tento rok tato společnost dostala od města 19 mil. Kč, na provoz a projekty, které bude financovat). Naopak, díky projektu EHMK 2015 se podařilo v rámci čtyřletých grantů zafinancovat neziskové kulturní subjekty, které pořádají větší festivaly, akce či mají nějakou svou dlouholetou činnost (viz třeba div. ochotníci) až do roku 2015 financemi celkově ve výši cca 120 mil. Kč (s tím, že v roce 2015 dostanou nejvíce a budou tvořit páteř programu celého EHMK) a to i díky penězům, které město dostalo od ministerstva kultury na EHMK. To je dost velký úspěch, o kterém se ale dost málo ví. Tyto subjekty mohou (poprvé za dobu své činnosti) tudíž v klidu plánovat na delší období a nemusí se bát, že existenčně skončí. Vedle toho je tu ještě "běžný" roční grantový program na rok 2012. Co se týče kraje, ten má na starosti a financuje především bývalá okresní muzea a galerie a Studijní a vědeckou knihovnu, celkem 13 organizací na celém území Plzeňského kraje (též asi 300mil. Kč). A jako město má podobný grantový program. A opět, letos díky EHMK a po dohodě se společností 2015 se zvýšily na tyto granty finance z 1 mil. Kč na 10 mil. Kč. Bohužel, kraj nedal peníze na výstavbu nové galerie, kterou Plzeň nutně potřebuje. Holt si zvolil jinou prioritu, ale možná se peníze v budoucnu seženou. Ano, město bude stavět nové divadlo i když též možná, přece jen je bezmála 900 mil. Kč. Ještě není rozhodnuto. Osobně si myslím, že je to naddimenzovaný projekt a osobně bych požadoval po projektantech zmenšení. Ale takhle to naplánovalo minulé zastupitelstvo, teď už je zřejmě pozdě, pokud má stát do roku 2015. Vůbec je otázkou, zdali do budoucna bude DJKT jako čtyřsouborové divadlo resp. zdali je vůbec potřebné v takové velikosti. Vše se mění. To je ale na velkou diskusi a na jiné vlákno případně. Důležitější je rekonstrukce Světovaru pro Cultural Factory 4x4. To je stěžejní projekt EHMK, který se na 90% podaří realizovat (cca 120 mil. Kč) a který bude určen všem možným a myslitelným aktivitám nejenom kulturním. Mj. 21. března je tam zahájení zkušebního provozu. Všechny zvu. Bude to zahájeno výstavou objektů prof. Beránka, který se zabývá land artem a to tak, že skvěle.

Anonymní řekl(a)...

Pokr.:
Milena:-) Mercouri byla nejen herečkou, ale i ministryní kultury Řecka a je autorkou nápadu pořádat projekt EHMK (někdy v osmdesátých letech). Proto uděluje Evropská komise, když sezná, že to či ono město tento projekt dobře zvládlo Cenu MM doprovozenou částkou 1,6 mil. Euro. Dobré by byly. No, projekt EHMK má fakt dlouhou tradici, po přistoupení postkomunistických zemí do EU, začala EK udělovat titul i městům z těchto zemí. Bohužel, téměř nikde se zatím v těchto státech ten projekt nepovedl viz Pécs v Maďarsku. Tak to holt je. Především díky politickým vlivům a zasahování do projektu. Uvidíme, jak to bude tady. Ta odložená politička je tam především proto, že ona to začala a má velkou zásluhu, že ten titul město má. Jinak tam není nikdo odložený. A nikdo si tam nehoní ego ani neporcuje medvěda. To jsou jen romantické žvásty. Nic víc. Nejvyšší plat má ředitel společnosti, čistého něco přes 40 tis. Kč. Ostatní méně (celkem 13 lidí, na plnej ouvazek nebo částečně nebo na smlouvy). Nově nastoupivší ředitel je šetřílek a všechno to výrazně stáhnul včetně zrušení stravenek. Že došlo k obměně, má svou logiku - jinými slovy, dosti keců, teď je nutné začít normálně pracovat. Mj. je to průběh, který jako přes kopírák proběhnul skoro všude kde bylo EHMK. Po vítězství útlum a pak výměna. To je též normální a nic bych z toho až tak nedělal.
Ano, jsem ve správní radě (neplacená funkce), ale spíše zatím jako náhrada. Rádi bychom, aby tam byl někdo z ministerstva a ze zahraničí či z byznysu. Snad se to podaří a já s radostí odejdu. Mejdany se nepořádají.
Jenom poznámka na závěr - EHMK není pouze kulturním projektem, jeho rozsah je širší, zasahuje do školství, do služeb, do byznysu, cestovního ruchu, ale i do sociálních věcí atd. I proto se Plzeňskou ikonou může stát někdo mimo kulturu. Kromě toho je navrhovali lidi. Není to jednoduchý projekt, naseká se spousty chyb, budou problémy. Vše teprve v podstatě začíná. Uvidíme.
PapusLaďus
P.S.: je to jen na stránku a půl, ne na čtyři

Anonymní řekl(a)...

vie
LL, to je krasny, ze se furt milujeme! A moc dekuji za vysvetleni. Jen se ptam, proc to neni tak pekne vysvetlene na vasem webu? Tam to vypada jako spolek zahradkaru. Navic nejke linky ktere me zajimaly alespon me nefunguji.
Pod odkazy me to hlasi, ze neni zadny document.
Treba tady: http://www.plzen2015.net/wp-content/uploads/2009/10/Informace-o-finan%C4%8Dn%C3%AD-podpo%C5%99e.pdf

S cim jsou potom ty lidi nespokojeni? Koukam ze EHMK znamena evropske hlavni mesto kultury a ctu na vasem webu:
Projekt poskytuje Plzni jedinečnou příležitost ukázat a především rozvíjet v mezinárodním měřítku kulturní bohatství i tradice regionu. Obyvatelům Plzně přinese rozšíření kulturní nabídky a vylepšení celkového prostředí města (např. díky projektům na obnovu okolí plzeňských řek, výstavba sporotvně-relaxačního okruhu ve Štruncových sadech, revitalizace areálu bývalého pivovaru Světovar a jeho přestavba na kulturní centrum).

Prave jsem diky tomu sporotvně-relaxačního okruhu ve Štruncových sadech jsem si nahodou vzpomnel na nasi divenku, kterou tam odtud vyhnali, protoze byla asi moc dobra. To ale nema co delat s projektem, ale s lidma, kteri tady budou i po projektu.
Na to divadlo a hezky prezentacni fotky jsem taky koukal, jenze, lide nebudou kolem toho litat vrtulnikem ale chodit kolem tech vysokych prazdnych zdi polepenych vbrzku plakaty a naspejovanych graffitis. Toz jim preju mnoho krasnych pohledu. Take nevim, proc mui stavet nove divadlo, kdyz tam mate tolik prostor, ktere trouchniveji a brzy budou padat na hlavu. Zrejme si chce nekdo postavit pomnik. Ale co ja vim. Jen vam pripomenu nase Vienna Uno City a vemu vas tam rad na exkurzi, abyste padli hnusem na beton. Akorat jsem zatim nezjistil, kde to ma stat. A jestli to bude nejaky veliky, tak to nikdy nenaplni a mesto se bude jen prohybat pod naklady.

Ja osobne bych videl projekt Plzen 2015 jako pocatecni impuls pro vyvoj obyvatelu, zvlaste tech malych, o ktere se dnes defakto s porovnanim s nami nikdo nestara. Tedy jako novy zacatek toho, co se v dobach zlatokopectvi promeskalo ci zapomnelo.
Tak hodne stesti!

Jan Jelínek řekl(a)...

To EHMK: Necítím se kompetentní k tomu, abych konkrétně radil týmu manažerů EHMK co a jak má s kulturou v Plzni dělat. Obecné rady typu "hlavně mládež" apod. si ušetřím. A abych blíže specifikoval své příkré hodnocení "Huclových 2000 slov" uvádím jen krátkou citaci z textu:

"Není vůbec důležité, že v tuto chvíli nepředkládáme a ani neznáme žádné konkrétní nástroje, mechanismy ani techniky, jakými tento „kulturně transformativní“ proces v Plzni probudit a jak zkušenosti z něj povstávající pro budoucnost uspořádat. Takové prostředky HLEDÁ LIDSTVO NEÚSPĚŠNĚ VÍCE JAK 5000 LET. Pro začátek zcela jistě postačí naše zklamání a naše nespokojenost se současným stavem věcí."

Což je po 5000 letech neúspěchů podnět k obratu vskutku k nezaplacení!
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
co se tyka kompetence, ver tomu, ze nemam ani kompetenci k tomu, poradit te kolik mas vypit za vecer piv. A obracene ty tu kompetenci nemas take.
Uplne presne receno, kazde slovo, ktere vypustime z ust a netyka se primo nas (sebe), je nekompetentni.
Jinak nevim jak se to stalo, ale mam pocit, ze jses (JJ) mnohem vice frustrovany nez ja. To bude asi z tech tvych rad, funkce skolitele te sedi mnohem lepe, tam to neni tak videt.

Vikej řekl(a)...

To LL: Asi jsem opravdu ohledně článku Ivo Hucla ze Šťáhlavic použil slova hrubšího zrna, které jsem nemusel. Je mi to nakonec líto. Šel jsem se překontrolovat a opravdu jsem asi psal ve špatné náladě. Abych se tedy upřesnil, je mi líto že jsem byl hrubej, ale co jsem napsal si myslím. Nebudu sem za sebe dávat další příklady ze článku, ostatně jsme to všichni četli, ale jeden sem dám kde Ivo dává rady kam by ta kultura měla směřovat. Alespoň jsem to tak pochopil.
Ivo Hulc: „Jsme toho názoru, že tématem “nové vlny plzeňské Kultury” by se měl stát odklon od iracionálních (i pouze racionálních) a prefabrikovaných megaprojektů a poté návrat k individuální a autentické tvůrčí osobnosti.”

Ani neklopýtnu o ty iracionální prefabrikovaný megaprojekty. Na to se jedine snad zeptáme LL-la jestli v těch 300 plus milionech je počítáno s nějakými těmi mega-prefabrikáty.
Mě se spíš líbí závěr toho paragrafu:

Ivo Hulc: „Ke Kultuře jako cesty seberealizace a probuzení člověka do svobody v duchu nejhlubších indoevropských tradic.”

Takže kdyby bylo na Ivovi tak tam v Plzni asi bodem zábavy budou fakírové z plzeňské čtvrti Vinice předvádět černé zmije ze Šumavy? V duchu nejhlubších indo-evropských tradic?
A já myslel, že zajít na nefiltrované pivo na Parkán je teď ten nejhlubší duch indo-evropské tradice.

Anonymní řekl(a)...

Vie

Poznámka mimo téma: Musím smeknout čepici. Tahle věta "kazde slovo, ktere vypustime z ust a netyka se primo nas (sebe), je nekompetentni." je dokonalá. Celej Lao - c'. Myslím to vážně. Realita neexistuje - existuje jen to, co máme v našem vědomí.

K tématu snad zejtra...

Víkeji chlapče,

dyž nevíš co říct, neříkej nic. Je to strašně jendoduchý. Tím naděláš nejmíň starostí sobě i druhým. Já to dělám taky tak. Až budu potřebovat gramatický rozbor, ozvu se ti. Pro myšlenky holt musím jinam. Spi sladce.

Anonymní řekl(a)...

Omluva, to nahoře byl JS.

Vikej řekl(a)...

Ano JS, já za sebe mohu říct, že ten tvůj poslední názor cos sem vypustil je přesně jak to Vie popsal. Celej Lao=c ´.

Anonymní řekl(a)...

vie
zase nevim kdo je Lao-c`. Sakra. Aha, uz vim.
„Lao-c´ pocházel z vesnice Kü-čchen v kraji Li, okresu Ku v lenním státě Čou. Jeho rodné jméno znělo Li"
Tak vam musim rict, ze moje manzelka se take jmenuje Li. A ja jsem tedy pulka Li. A jeste vas bude mozna zajimat, ze Li je v prekladu svestka, tedy pan Svestka. :-DDDDDD

Ze realita neexistuje, to je pravda. On dokonce neni svet vubec barevny. To lze tezko pochopit. My si jen pretvarime nejake vlneni a mane k tomu nazev barva. Buhvi, jak ten svet kolem nas vubec vypada. Vsude jen nejake objekty bez barvy, jak asi ve skutecnosti vypadaji? Jsou bile, sede, cerne nebo hnede? Ale kdyz rikam bez barvy tak prece zadnou barvu nemaji. To lze tezko pochopit, jak vypada neco, co nema zadnou barvu. Uplne cerne to ale zase byt nemuze, kdyz pres den na to sviti slunce. Nebo mozna ze jo, ze je to uplne cerny. Ale cerny to zase byt nemuze, kdyz cerna je barva. A ono je to nebarevny. Tak jaky to teda kolem nas je?

Jan Jelínek řekl(a)...

Na to ti, vie, nikdo z nás nemůže odpovědět (i kdyby desetkrát chtěl), protože každý z nás je - podle tebe a dalších místních solipsistů a taoistů - ohledně okolní reality nekompetentní.


Zajímavá je myšlenka (cituji vienu): "Ze realita neexistuje, to je pravda."
Akorát, když vienu bolí zuby, jde k reálnému zubaři.
JJ

Anonymní řekl(a)...

eLelele -
jojo, Milošu Švestko:-)(hezké), určitě, cumbajšpíl dětičky by měly být důležitým cílem EHMK (kromě mnoha jiných), jednoznačně s tebou souhlasím. To jsi pojmenoval hezky, včetně celého pojetí projektu, i když neexistuješ:-).
Víkeji, já ti na to nedokáži odpovědět, tedy na tu pasáž Ivošova dopisu o megaprojektech, já tomu prostě nerozumím. Tedy, asi vím, co má na mysli megaprojekty (snad...divadlo?, koncert Rolling Stones?), ale nerozumím tomu, proč to takhle píše, protože je přece samozřejmé, že vedle megaprojektů, které také musí být či by být měly součástí EHMK v r. 2015 (aby se kupř. přitáhli turisti), se jedná o individuální a autentické tvůrčí osobnosti resp. o vytváření prostoru pro ně. Jednoznačně. Vždyť na čem jiném je umění postaveno, než na individuu a autentičnosti? K čemu jsou grantové programy, které právě toto, kromě jiných věcí, mají za úkol podporovat? Tedy, pokud někdo chce na svou tvorbu nějaké peníze. Kdo nechce, nežádá, jednoduché. To vše tu je vedle sebe a ve strategii EHMK je tomu věnována náležitá pozornost. Asi ji nečetl. Mj. měla by být na stránkách EHMK, kam se lze nejlépe dostat přes web města Plzně, je tam link.
K indoevropským tradicím a 5 000 let a dalším romantickým věcem se raději nebudu vyjadřovat (právě v té strategii jsou popsány cesty, mechanismy, nástroje, jak se pokusit něco probudit. Bude to jen a jen zcela konkrétní práce, nelehká a je to fakt jen pokus a šance, která jistě nemusí vyjít). Ivoše znám dlouho, je to dobrý chlapec a je s ním někdy náramná sranda. Ale někdy má k takovýmto věcem tak trochu sklon:-). Ale je to jeho věc. Sám má šanci něco udělat a být autentickým a tvůrčím, což je. Třeba v rámci EHMK. Proč ne. Vše je otevřené, i když reálně neexistující.........
PapusLaďus

Anonymní řekl(a)...

vie
pekne jsi to napsal LL. Nikoho neurazil a nic nerekl.

Nizozemský princ je po zavalení lavinou v kómatu, z něhož se možná už neprobere. Tady jsou uz toho cely tyden plne noviny. Sjezdovka mu nestacila tak jel po strani, kde jezdit nemel. Dobre mu tak, magorovi. Doufam ze holandska kralovna celou zachranou akci a nemocnici zaplati do posledniho centu. O tom noviny nejak divne mlci.

Vikej řekl(a)...

To Pološvestka: (Vie) “Buhvi, jak ten svet kolem nas vubec vypada.” Já mám už dlouho podezření, že si nejsi jistej.

To LL o tom článku od IH. Znáš to rčení „Cesta do pekla je vydlážděná dobrými úmysly“. Lidi mají kolikrát dobrý myšlenky, ale zamotají je do takových bombastických vět, že dolovat je potom z toho je někdy téměř nemožné. Ale jak jsem řekl naposledy, nebo teď, jen jsem byl frustrovanej že jsem to nemohl dekódovat. Musím přiznat, po tom cos napsal, žes tomu taky nerozuměl, že mi to dalo ne zadostiučinění, ale dobrý pocit že to nejsem jen já kdo s tím měl problém.

Proč jsem ptal zda se počítá s nějakými těmi „mega-prefabrikaty“ (pokud to slovo používám správně) v Plzni je, že mi vytanul na mysli nedávný zajímavý příklad města Avilés ve Španělsku, kde postavili (Oscar Niemeyer International Cultural Centre (Mezinárodní lulturní centrum) , taky chtěli být kulturní a mezinárodní, a vloni v prosinci po devíti měsících to zavřeli a dnes podle Wiki tam po té plaza jezdí akorát skejtborďáci. A to bylo dílo samotným architektem vylíčené jako (Otevřené náměstí lidstvu, místo vzdělání, kultury a míru. A potom jim na to Aviléňané kašlali.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Niemeyer_International_Cultural_Centre

Anonymní řekl(a)...

elelelelelehele -
hm, a co bys Milošu chtěl slyšet? Urážky? (nebyl by to problém) Správný koule? Tomu fakt nerozumím a teď to myslím zcela vážně. Tvá informace kupř. o nizozemském princi je k čemu? Co ty nám tím sděluješ? Myslíš, že jsi něco řekl?
Já jsem odpovídal Víkejovi.
Co megaprefabrikátů se týče, hm, to je vždycky otázka. Včera jsem tu nadhodil divadlo...a může nad tím být spousta otazníků. Je to stavba na sto let nejméně. Mně se ovšem zdá, že právě v této dlouhodobosti může být skryt problém. Protože, čert ví, jak bude vypadat v budoucnosti divadlo či scénické umění. Touto stavbou v této podobě se petrifikuje stav, který je dnes, ale který může vypadat zanedlouho úplně jinak. Nevím, čert ví. To samé se může stát i Světovaru, i když tam tomu věřím více. Těžká odpověď.
PapusLaďus

Anonymní řekl(a)...

vie
uprimne receno nevim co bych chtel slyset. Zase kdybych to vedel, tak bys to uz psat nemusel, to da preci rozum. Asi bych tipnul, ze treba neco zajimavyho. Ano to bych chtel slyset. To je jako s milenkama, taky se furt musis namahat jak ji to udelat nejak zajimave, jinak te u kamaradek rozhodne pomluvi.
Informaci o princi jsem sem dal prave z toho duvodu, ze je nezajimava, abys jako vedel. :-))))

Kde vubec to divadlo ma stat? Jestlipak take mesto vi, jake mu vzniknou provozem takovyho divadla naklady? Aby potom treba nevypli vetsinu zarovek. A vi to take danovy poplatnik, kolik stovek mesicne ho to bude stat? O tom se myslim diskretne mlci. Navic se stavby vzdycky o hodne prodrazi.
A architektonicky je to ohromna hnusna krabice, zvlast ta ementalova stena, to je uzasny napad. Casem tomu bodou lidi rikat Dum hruzy II.
Ale abych pripomnel, muj nazor neni kompetentni!

Anonymní řekl(a)...

helelelelele -
je to jednoduché, když se ti to nezdá zajímavé, nečti to. To je všechno. Mám někdy z tebe pocit nudícího se jedináčkového děťátka. Ale stále tě miluji, pochopitelně.
Zajímavý a nekompetentní víkend.

Anonymní řekl(a)...

vie
a jak mam bez precteni zjistit, ze to moc zajimavy neni? Copa sem jasnovidec? A proc jsi cetl vubec nizozemskeho prince? Ze sis stezoval! Tak jsi to cist musel.
Me hezky vikend prat nemusis, jsem stejne furt v praci tedy i v SO + NE.

Anonymní řekl(a)...

JS

Oduševnělý katolík, pro nějž všichni lidé bratry jsou, pravil:
„Tohle je textuální blití, které žádný člověk nemůže pochopit.“
Velmi správně - velmi tradičně. Dyť je přece obecně známo, že každý správný katolík je zplnomocněným tiskovým mluvčím všech člověků…
„já myslel, že zajít na nefiltrované pivo na Parkán je teď ten nejhlubší duch indo-evropské tradice.“
Možná méně mysli a po požití ducha tradice nezapomeň spláchnout, bratře…

Jediný zdejší certifikovaný inťoš pravil:
„je to jen snůška "intošských" žvástů…“
No bodejť by ne. Předně – nenapsal to on. A zadně – Ivoš dostal loni za svou básnickou sbírku vod města Plzně ňákou cenu, JeJe nedostal nic. To je vážná věc, kterou lze odčinit jenom krví…

A na závěr vyvážený koordinátor objektu debaty pravil, že oduševnělý katolík má vlastně pravdu, akorát že by měl být více vyvážený a oduševnělý…

Tak jo.

Já jako pologramotný buran, kterej vo kultuře nemá ánung, bych řekl, že Ivoš říká jen tři velmi jednoduché věci. Zajisté to mohl udělat slovy prostšími a méně prosycenými všelijakou symbolikou. Ale už několikrát jsem tu napsal – je dobré vnímat smysl a význam slov, nikoliv jen počet sloves ve větě, viď Víkeji..

1. Řadový občan města Plzně ví o projektu EHMK, resp. o personálních rošádách s ním souvisejících, kulové. To je zajisté s podivem, jestliže je ten projekt tak světodějná událost, jak bylo prezentováno. Realizační společnost (není to Vie firma, ale neziskovka, což je rozdíl..), zaměstnává hafo různých píár manažerů… co ti lidé manažují, netuším. A zřejmě ani Ivoš. Nevím, proč v Radničních listech není pravidelná rubrika o EHMK a o tom – CO JE NOVÉHO - nevím, proč nejsou články v celostátním tisku, relace v rádiu… Že by proto, že nic nového není? Tento stav vyvolává logické domněnky, že píár manažeři and company dělají hovno. Ale třeba to není pravda, nevím…A též vyvolává domněnky, že tím spravedlivým vítězem soutěže měla být Ostrava, která má v té proměně bolševické zasmraděné průmyslové aglomerace ve skutečné kulturní centrum nekonečně větší dynamiku, také proto, že město našlo společnou řeč s největšími místními podnikateli. Jinudy totiž cesta ani nevede, pokud se má skutečně něco změnit…

http://zpravy.idnes.cz/prazaci-prijedte-do-ostravske-katedraly-vabi-vitkovicky-prumyslnik-1jd-/domaci.aspx?c=A120211_1731747_ostrava-zpravy_jog

Anonymní řekl(a)...

2. Kultura je pojem velmi abstraktní až amorfní. Má – li se vodehrávat jakýsi projekt, který má na praporu tento pojem, je samozřejmě nutné se dohodnout na tom, vo čem je vlastně řeč. Plzeň je městečko provinční, konzervativní, maloměstského až snobského ducha. Víceméně předměstí Prahy. Budilovo staroslavné divadlo zeje prázdnotou, nebýt oddaných babiček a dědečků s kartičkami na předplatné, kteří tam chodí jenom proto, že tam chodili i jejich rodiče, a koukají na totéž, nač koukali jejich rodiče.... Leč dobře živí všechny zúčastněné… Čím je tedy pro něj vůbec ta kultura? Příklad: pro mě je vrcholem nekulturnosti zbabělý a odevzdaný postoj města k osudu nejcennějšího městotvorného území v centru, tj. trojúhelníku mezi nábřežím, nádražím a Americkou třídou. Jako kulturnost bych vnímal opak. Tedy boj za to, aby tam nebyl další přiblblý nepotřebný market v režii soukromého investora. A to až na hranu zákona, myslím, že občané by to ocenili... Nestalo se. Nový umělecký šéf projektu EHMK Petr Forman se nechal slyšet, že díky svým kontaktům ve světě přitáhne do města špičkové světové herce (že by jeho programové prohlášení?) Bingo! Mě je srdečně u prdele, jestli sem přijede Angelina Jolie, ale není mi u prdele, co se s tím městem děje… Jestli to myslel vážně, pak je pro mě Petr Forman tím nejhorším možným artdirectorem… Ergo: je třeba mluvit vo tom, co je kulturou - v rámci tohoto projektu - vůbec myšleno. A nekecej elelele, že je to někde napsané. Není. Tu přihlášku jsem četl, je výborně napsaná a zpracovaná, přesně v duchu požadovaného eurohujerského newspeeku. Ale vo kultuře tam není nic. Pro mě třeba je kulturou, asi na rozdíl vod Formana, především způsob myšlení.

3. No. A na závěr říká Ivoš asi toto: zdejší městečko ještě dlouho nebude mít finanční ani organizační potenciál na „prefabrikované megaprojekty“. Nebylo by tedy řešením se na ně prostě vysrat a věnovat finanční a lidské zdroje „autentické tvorbě“? Tedy oné – zde mnou několikrát zmiňované – transformaci ducha? Prostě povotočit se, kroksunkrok… Je přece jasné, že nové divadlo za miliardu je úplná kravina v situaci, kdy v Božkově vobčanům kulturně tečou sračky na ulici…

To je myslím asi tak všechno, co Ivoš napsal, a já na tom k blití neshledávám vůbec nic, ba naopak, přijde mi to normální, srozumitelné, logické a jaksi lidské…

Poznámečka pro elele:
Od přidělení titulu EHMK uběhl myslím rok a půl. Esli si – stejně jako ty – myslí všichni meneždři EHMK, že jste furt ještě na začátku projektu, pak je naprosto jasný, že celý projekt skončí fiaskem. Stará pravda praví, že posledních 10% projektu zabere 90% času. Je naprosto nezbytné, aby se všichni zúčastnění přestali dloubat v nose a drbat na zadku, a začali konečně něco dělat. Promrhali jste už 25% času na přípravu… Melinda Mercuri to vážně nespasí… mimochodem, byla to trapnost. Jo, a ještě… čoveče „zmenšovat divadlo“, zvláště to, na které je již vydané územní rozhodnutí, a myslím, že i stavební, to fakt nejde. To nikde ani neříkej. To by bylo stejný jako zmenšovat dvojčičku… buď dvojčičiku máš a nebo nemáš, to znáš. To, co jde, a bylo by zřejmě na místě, je zrušit soutěž na výběr zhotovitele stavby a začít úplně znovu a jinak…

Vikej řekl(a)...

To JS: Zajímalo by mě kde sbíráš svoje životní informace, že jsou pro katolíky, a i pro mě všichni lidé bratři? Jestli to měl být pokus o sarkasmus, tak „auvej“. Jsem useklej vod kolen dolů a bodnutej přímo mezi čtvrtý a pátý žebro.
Že Ivoš je básník vysvětluje ten jeho literární styl. Mě to připomíná jak se říká: „Nevím čím to je, ale ať jím co jím, vždycky bleju bramborovej salát.“ Tak ten pana Ivošovo text byl textuální bramborovej salát.
Ano, jsou tam brambůrky, mrkvička, hrášek, cibulka a okurka. Co to ale třeba krucinál znamená “ Kultura je filtrem naší osobní lačnosti? ” Nebo “...dokladem vyprahlosti, čímsi jako nádobou naruby”?
Mimochodem JS, o IH lidskosti tu nejde řeč, ale to ještě neznamená že ten IH text nečtu napsaný v honosném stylu, který ve skutečnosti vůbec nic neříká. Někdy ho používají snobové a někdy podfukáři co prodávají císařům nové šaty, hodně lidi co si myslí, že tak svým slovům dají nějakou větší závažnost, a v neposlední řadě tedy i snaživí poeti čerpající z jejich bezedné studnice metafor a barevných výrazů explodujících před očima čtenáře. Tvoje argumenty jsou, že IH neprodává císařské šaty. Dobrá, dobrá. Pro mě ten IH text je minové pole výrazů který mě nic neříkají. Co věta to téměř výbuch.
Ale jak jsem ten IH text dešifroval i ten tvůj adendum, tak s váma principiálně souhlasím. Můj osobní názor a prognóza je, že EHMK je vítr do plachet určité podmnožině populace, která se kouká spíš na to jak by si namastila kapsy z veřejných zdrojů a o nějakou „kultůru“ tu celkem nejde. A pokud jde, tak zase jen jako výhodu pro nějakou podmnožinu (to jem si přeložil z angl. Subset). Jednou jsem si strašně rozhněval jednoho profesora z Mainz, se kterým jsem měl žhavou debatu o tom jestli daňový poplatníci by měli udržovat při životě Divadlo opery města Mainz, a dotovat jejich existenci, aby pan profesor, a asi 0,16% obyvatel města a okolí, mohl jednou za měsíc za jim přijatelnou cenu navštívit operu, kulturně se oháknut, a potom jít s přáteli na večeři a blahopřát si jeden druhému jak jsou kulturní.
„Ohohó, to se jim ten Lazebník vyvedl, viďte pane profesore?“
„Ano, paní magistrová, bylo to opravdu rozkošně provedené, a ta Anjelina Jolie je opravdu kouzelná, ohohó“.

pokracovani-

Vikej řekl(a)...

Můj argument byl, že pokud s dotováním opery daňoví poplatníci souhlasí , tak by potom měli dotovat i kytaristy v metru, nebo koncerty experimentální drsné punkové skupiny, nebo i dnes ohledně IH, básníky a sponzorováním vydávání jejich sbírek.
Proč si dřív národ postavil sám divadlo, nebo německá část plzeňské obce měla své německé divadlo? Já jsem jednou před lety byl na Prodané nevěstě ve Velkém divadle a opravdu, průměrný věk tam byl asi 75 let. Mají tam pořád vyprodáno, že nové divadlo je zapotřebí? Jednou jako kluk jsem byl ve Světovaru se podívat za dědečkem mýho kamaráda, který tam topil když už to byla výtopna pro Slovany a okolí. Kdybych se někdy dostal do pekla, tak si to představuju že to tam tak bude vypadat. A ted chystají že tam bude kulturní středisko nějakého druhu? Která část populace to tam jako má navštěvovat? Jak to budou provozovat? Jako byl dřív státem vedený pionýrský dům mládeže, nebo tam budou dělat spíš jen výstavy a instalace novodobých „umělců“? Bude to udržované z výběru lístků , nebo jak webové stránky s milionem reklam? Nebo část městského rozpočtu to bude vyplácet?
Já osobně bych ten cíl stát se městem kultury úplně zavrhnul. Tady totálně souhlasím s Lao’C , že ohledně kultury pátrání/hledání je podstatou, ne ten cíl stát se městem co si někde na webu bude říkat EHMK, ale opravdu dát lidem něco víc než se denně pachtit za přežitím. Myslím, že dnes je cílem mnoha lidí postavit monument a věřit, že lidi přijdou. Je to optimismus nebo vychcanost? Takovýchto monumentů jsou po světě možná tisíce. Na ten jeden ve Španělsku jsem tu už poukázal. Taky jeden megaprojekt ze kterýho si leckdo udělal důchod, ale běžnému občanu to je úplně na hovno. Než Plzeň postaví podobné mrtvě narozené projekty, IH má 100% pravdu, že by lidi měli vědět jasně dopředu na co jejich peníze hodlají politici použít. Akorát by měl zvolit trochu jednodušší styl komunikace, co?
Cit. JS: ” “No. A na závěr říká Ivoš asi toto: zdejší městečko ještě dlouho nebude mít finanční ani organizační potenciál na „prefabrikované megaprojekty“. Nebylo by tedy řešením se na ně prostě vysrat a věnovat finanční a lidské zdroje „autentické tvorbě“? Tedy oné – zde mnou několikrát zmiňované – transformaci ducha? ” Co tohle znamená v praktickém životě? Co/koho platit a jaké lidské zrdoje?

Anonymní řekl(a)...

vie
firma je zapsana ve firemnim rejstriku, je to tedy firma, presne receno pravnicka osoba. Jako pravnicka osoba zotpovida za sve deni.
Jejim poslanim je verejne prospesna cinnost, tedy cinnost bezziskova.
Cely for je tedy v tom, a to se nechci hadat, to je jen muj nazor, ze je zotpovedna ale je rizena osobami, ktere ji davaji penize. Ty osoby pravne ale za nic nezotpovidaji. Defakto je potom vedeni takove neziskovky v klestich, kdy potrebuji penize a musi delat co se jim rekne a zotpovidat za to. Takovy firmy se samozrejme nechaji vest ruzne a slouzi kolikrat k ruznym ucelum. Jak je to v Plzni, to nevim, to uvidime pozdeji.

Mozna, cely problem vsude s kulturou jsou dotace. Kazdej umelec si mysli, ze by mel dostavat dotace, aby mohl tvorit. To by chtel samozrejme kazdy, ja take, aby me dotovali a mohl jsem prodavat a vyrabet co chci. Mozna by bylo reseni, vsechny dotace jednoduse skrtnout. Jako ma pravdu Vikej, co je me do toho, jak se pan profesor s pani starostovou bavi. At jim jednoduse herci nauctujou takovy vstupne, aby z toho vyzili. Nedaji za listek 200 Kc ale 10 tisic, a herci na druhou stranu si budou lamat hlavu s tim, co hrat, aby jim tam lidi chodili. A az si nastradaji, at si postavi divadel klidne deset. A jestli se herci a jini neuzivy, at jdou holt pracovat jako kazdej druhej a hrajou si ve volnem case. Tak to asi driv bylo, nez se rozmohl system podpor a dotaci.
A zase je v tom natlak, bud delas umeni ktere me podpori v politice a nebo nedostanes nic. Je to opet otevrena brana pro korupci vseho druhu, jako noviny a pod. System dotaci je take neobycejne spolehlivy system jak neco ridit ku prospechu svemu.
To je asi cely orisek.

Uplne presne receno je to opet system nespravedlivy, kdy se prosazuje jedna mala skupinka osob a plati to ostatni. Co je me do toho, ze si nekdo mysli, ze bude malir a ze ho nekdo ma dotovat. No at si, ale at si na to vydela. Kdyz to nezvladne, at maluje pokoje.

Vikej řekl(a)...

Římští císaři měli své poety, ale stát se takovým poetem nebyla sranda. Kdo se jím stal měl o živobytí postaráno pokud se na něj císař nenaštval. To pak šlo o život.
Já jsem napsal něco pro botaniky, ale nevím jestli to prodám.

Humna zelená

Žlutý motýl květ bílý opýlit se chystá
Kopretině vzrušením každá tyčinka praská,
Chlorofil jí v stonku téměř vře
Když sosákem svým mocným pestíky jí tře.
I huseníček rolní na své si přijde možná,
A dál oplzle vystrkuje lodyhy,
A na motýla volá,
jsem kytka drobná leč dvojděložná.
Kalina zubatá svůj chocholík bojovně tyčí
Rulík zlomocný se jedem plní,
Pšenka se slastně ve vánku vlní
a mezitím plíseň se potichu množí.
Humna zelená, humna zelená.

Jan Jelínek řekl(a)...

Ano Víkeji, jde to i zadarmo, a je to (nejen) jako pouhá travestie i docela dobré.

Já, coby výtvarník, jsem nikdy žádnou dotaci ani stipendium nepobíral, "materiální základnu" si financuju sám, občas něco za slušný peníz prodám. Pod cenu, kterou si stanovuji sám, nejdu. Taky mě to neživí.
Ale třeba takový klasický balet bez dotací nevyžije. Musí se začít trénovat od útlého dětství, vyžaduje špičkové učitele tance, choreografy (o hudebnících nemluvě) a vůbec celý ten složitý a nákladný divadelní provoz. Nechci tady nikomu ohledně lásky ke klasickému baletu sahat do svědomí a kulturní vyspělosti, ale myslím si, že většině blablogerů je klasický balet (Labutí jezero, Louskáček, Bachčisarajská fontána atd.) fuk. Mně ne, balet, a ten klasický obzvlášť, mě fascinuje. Že ve své vrcholné formě vždy byl a bude dotován a "udržován pro relativně nízké procento fajnšmekrů" schvaluji, podporuji, jsem tomu zkrátka rád.
Naopak operní představení (jakákoli) mě nudí, ovšem vybrané árie a operní hudbu (zejména Verdiho a Puciniho) rád mám. Na opery proto nechodím, přesto mně dotace operních domů opět nejen nevadí, naopak, bezvýhradně je schvaluji. Klasiku, staletími prověřené dědictví věčně aktuálních obsahů zpracovaných ve vrcholné umělecké formě, je třeba kontinuálně udržovat a prosazovat. Při úvahách, zda nějaký umělecký druh či žánr podporovat (dotovat) či ne, je (dle mého) na prvním místě kvalita, na druhém zájem publika, a teprve na dalších místech kritéria samofinancovatelnosti či dokonce ziskovosti.
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
Vikeji, krasna basnicka, napul opimisticka, napul pesimisticka.
Motyl se nechysta opylit kvetinku ale chysta se nazrat. Ostatni je mu jedno. A s psenkou a plisni, jak se postupne rozrusta, tam bys mohl nejak zakomponovat treba DDT nebo jine prostredky.

Ja jsem se tady nedavno ptal, co je to vlastne kultura. Podle ceho poznam kulturni mesto, cim se vyznacuje oproti jinym? Kdyz prijedu do Plzne, tak vidim polepenej dum hruzy a polepeny tramvaje reklamou. A co treba kdyz prijedu na Kosutku? Rvou na me jen bilboardy a vsude jen herny. A jaka je kultura na Lochotinskem sidlisti? Ja jsem si nikdy niceho nevsimnul, ani v Plzni, ani ve Vidni ani jinde. Nebo ze je nekde nasazeno par kyticek? Co je za kulturu na Slovanech? Ja nikde nic nevidim. Aha, ona je schovana a ukaze se az v noci? Aha.
Vypada to, ze kultura pro obycejne lidi je jedna priblbla kasna a kdesi par plastik. Co me to ma dat? Mam se pri tom rozplynout?
Vypada to mozna jinak, kultura se odviji kdesi jinde, kde ji soustruznik nedostihne. Stat vybira na kulturu a pote ji dotuje a basnici a maliri a herci chodi za dotace na dvojcicky kamsi k Emilce, diskutovat podnapili o kulture. Mam dojem.
Co ja z toho mam, ze nejakej teplej tanci na jevisti? Co kdyby tu dotaci a grandy dostal taky jednou frezar, mohl by si zatancit kolem frezky.
Jen premyslim o tom, jak k tomu obyvatelstvo prijde, ze se nekdo narodi, ktery na za potrebu se kdesi na jevisti producirovat nebo basnit a za to chce, aby se mu ostatni skladali na zivobyti?
At si jde tancit nekam na pout do cirkusoveho stanu, jinac me to nezajima. Co z cele kultury vlastne vetsina, ktera to plati ma? Mam pocit, ze vubec nic, krome par vyvolenych umelcu a celeho aparatu kolem. Jestli nahodou ten aparat nespolkne z cele te kultury nejvetsi castku! Jsem take delal na mestskem kulturnim stredisku a nepamatuji si na jednu jedinou uzitecnou akci, krome oslav, to da rozum.

Anonymní řekl(a)...

JS

Vie, tím, co jsi napsal, jsi naprosto dokonale potvrdil oprávněnost textu Ivo Hucla:

"Proto jsme přesvědčeni, že zejména „nová“ formulace slova Kultura, by poskytla jasnější představu o možnostech principiální diskuze o dalších společných krocích a o skutečných kulturních potřebách města Plzně."

Jedna věc jsou eurohujerské kydy ve strategických dokumentech, které se předkládaly do Bruselu, a které jsou nutné k tomu, aby se vyhrálo EHMK, a aby přitekly děngy, druhá a podstatnější věc ovšem je, co se pak pod přístřeším těch kydů bude skutečně realizovat.

Třeba nám to vrchní městský kulturní koordinační atašé vysvětlí...

Anonymní řekl(a)...

elemele -
nevysvětlí.

Jan Jelínek řekl(a)...

Štěstím pro kulturu (nejen v Česku) je, že jsou lidé jako ty, vie, v menšině. :-)
JJ

Anonymní řekl(a)...

JS

JJ
Ale kdež, právě naopak, tak jako Vie uvažuje 99% lidí v západním světě. Nemám s tím problém, je to naprosto legitimní.

Víkeji,
snad zítra, přivodil jsem si dost nepříjemnej úraz ruky a funguju jednoruč.. Není to úplně vono.

elele
No jo, no. Chápu. Ale pak holt je to tak, jak to je... Nikdo nic neví a to je asi špatně.

Anonymní řekl(a)...

vie
milej JeJe, to mas tak:
jeden stavi od malicka modely letadylek a lodicek ci vlacku a druhej ma potrebu se predvadet a tancuje. Jaky je mezi nima z lidskeho hlediska rozdil? Zadny. Pozdeji ale ano. Ten prvni chodi do prace a normalne si vydelava a letadylka si sam plati a lepi po vecerech jako hobby, ten druhy se prohlasi za umelce a je z velke vetsiny zije z toho, co nekdo tomu prvnimu, tomu co si lepi letadylka po vecerech, strhnul z jeho mzdy a presunul na kulturu.
Kdo z tech dvou vyzral nad zivotem?
To jsem zvedav, co me odpovite, pokud tedy uznate ze neni zase rezanka nehodna odpovedi.
To je jen obycejna uvaha, jak asi zivot prakticky funguje.

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: Opravdu si myslíš, že se někdo může jen tak „mírnix tírnix“ "prohlásit za umělce", kupříkladu za klavírního virtuosa, a nemít to podložené cca od šesti let (občas i dříve) úmorným každodenním mnohahodinovým cvičením klavírní hry pod vedením pedagoga? Milióny lidí umějí na klavír hrát velmi dobře, ale jen pár se jich propracuje mezi virtuozy, kteří za koncertní vystoupení berou zasloužené peníze. Propracují se tam postupně účastí v soutěžích, úspěšnými koncerty, originálním zpracováním hudebního materiálu, úspěšným prodejem záznamů své hry na nosičích. A to vše v prostředí, kde panuje velmi tvrdá konkurence. Peníze jim posluchači a kupci nosičů platí proto, že je chtějí slyšet. A chtějí je slyšet proto, že jim jejich hra přináší zážitky, se kterými se pohled na modýlek letadýlka nedá srovnat.
Ale lidé chodí za vstupné i na horší hráče a zpěváky, než jen na virtuosy. Prostě proto, že je jejich produkce baví.
Víš, vie, mě je záhadou, proč jsi tak vysazenej proti umělcům. Něco ti provedli? Ty máš opravdu pocit, že třeba herci vyzráli nad životem? Nepatříš ty nakonec mezi ten druh lidí, který závidí těm lehkoživkům, hercům, zpěvákům, potažmo tenistům, fotbalistům, hokejistům, golfistům atd. to, že se za „velké peníze“ pár hodin předvádějí na jevišti, odkdákají si pár písniček do mikrofonu (někteří dokonce z playbacku), nebo si jen tak na kurtu zamáchají raketkou, kopou pár hodin týdně do kulatého nesmyslu, honí po ledě puk, procházejí se s hůlkou (a dokonce sluhou, který jim nese bagáž) krásnou krajinou, a berou za to nekřesťansky vysoké peníze, zatímco ty se musíš honit pro pár korun či euro od nevidím do nevidím?
Ale ty budeš spíš patřit mezi ten typ „technokratů“, které dráždí dotovaná kultura, že? Podle hesla, když si to na sebe nevydělá ze vstupného, tak ať to spánembohem „chcípne“. Takových vás není málo, ale zaplaťpánbu, že vás není dost. Ale to už jsem říkal. A pro tzv. vysokou kulturu tě nehodlám agitovat.
JJ

Vikej řekl(a)...

To Vie: ok, tvůj poslední komentář není řezanka.
Asi tady o těch baleťácích a sportovcích vedete dva různé argumenty. Opravte mě pokud jsem vám nerozuměl. Jeden je o podpoře aktivity (Vie + JJ), která by asi bez veřejných dotací zanikla a druhý všeobecně o relativní výši výdělku(JJ). Na tu druhou nereaguju pokud si na sebe vydělá sama.
Druhá a zajímavější diskuze je o tom co podporovat z občanských zdrojů nabraných pomocí tax. Vieho řešení podporovat “umělce” je asi jako když do vesnice zavítali dřív kejklíři. Já v tomhle případě sedím na hradbě. Nemám problémy umělce částečně dotovat, ale ten proces koho a JAK MOC mi někdy trochu rozjitří. Mě například umělci nic neprovedli a mám k jejich schopnostem úžasný respekt. Ale jako se umělec učil hodiny svého umění, já se taky musel učit to moje “umění”. Umělci určitě visí u prdele, že jsem “složil” desku tištěných spojů (jsem za obzorem), a když jí někdo vylisuje, nemáme “párty” to oslavit jako oni mají po premiéře. Já jim to nezávidím, ale mojí desku koupí jen ti co jim nějak dá hodnotu, stejně by to myslím měli brát umělci. Co sboristky? Taky by měli být dotované? Teď jsem si mentálně vybavil P.G. Wodehouse.
Ohledně toho “závidění” nebo že “umělci nějak vyzráli nad životem”. 99% “umělců” , možná i víc, žije pod úrovní chudoby. Ono těch obecních peněz zase tolik není aby z každého baletáka či pianisty udělali finančně zabezpečené lidi. Můžeme říci, že když ze státní kapsy platíme policajty, sociální úředníky, atd. tak baletáci by pod to taky měli spadat?

Jan Jelínek řekl(a)...

Trochu strukturovaněji jsem o diskutovaném (o dotované kultuře) psal v nejhořejším vlákně.
Vyjadřovat se k tomu šířeji nemá vzhledem k tunajšímu publiku smysl. Podporovat/nepodporovat, souhlasit/nesouhlasit, obejít se/neobajít se bez vyšší (masově ne-samofinancovatelné) kultury atd. je na každém z nás. Mohu jen zopakovat - rozhodujeme o tom každý silou jednoho voličského hlasu. Někteří křiklouni o trochu více, pokud jsou bráni kolegy pivaři jako "opinion leaders" v hospodě u stolu. Zvolení politici přirozeně silou a důsledky mnohem silnějšími. Pochopitelně.
JJ

Anonymní řekl(a)...

Hey there just wanted to give you a quick heads up.

The words in your content seem to be running off the screen in Internet explorer.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I'd post to let you
know. The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon.

Kudos

my blog post :: huisjes in duitsland

Anonymní řekl(a)...

I'll immediately grasp your rss feed as I can't to find your e-mail subscription link or
newsletter service. Do you have any? Please allow me recognise so that I could subscribe.
Thanks.

Feel free to surf to my homepage ... france travel agent brisbane

Anonymní řekl(a)...

Hi everybody, here every one is sharing such familiarity, therefore
it's good to read this weblog, and I used to go to see this website every day.

Have a look at my blog: huis huren frankrijk

RADY A RŮZNÉ VYCHYTÁVKY PRÁCE NA BLOGU

VLASTNĚ TAK JAK SE POSTUPNĚ PTÁTE TAK TO BUDU DOPLŇOVAT:
Co se zaslanou pozvánkou mailem:
můžete potvrdit a vkládat své příspěvky na blog (pozvánku do blogu zašlu případně znovu). Pokud potvrdíte, stanete se dopisovatelem, můžete přispívat, i přes svůj mail. Nebo zaslat mě a já obratem na blog umístím ...
Posílejte nápady, odkazy a doporučení, zpracuji to pro blaho všech či některých ...
Pozvánky do blogu a zapisování komentářů
Jak se přihlásit do blogu jako dopisovatel. Po obdržení pozvánky od Admina (Googlu) na Váš mail.
Vstoupíš na odkaz double klikem, pak pokud není prázdné okénko pro e-mail dáš použít jiný účet. Pokud nemáš účet u googlu, dáš vytvořit účet -pozor ne mail. Vložíš nějaký svůj existující mail ( i jinde založený, třeba seznam apod.) a zadáš heslo o 8 znacích. (pokud heslo tvého existujícího mailu nemá 8 znaků, základ hesla může být třeba stejný a doplněný do 8 znaků). Pak heslo zopakovat pro ověření správnosti. Pak vložit předepsané ověřovací slovo a zaškrtnout souhlas s podmínkami. Pak potvrdit a je to. Dlouhé heslo prostě k existujícímu mailu založíš pro tvůj účet na blog (nic se neplatí), staré heslo ti zůstane pro původní mail. Nové heslo je jen pro účet blogu na googlu.
Pak tento mail a nové heslo můžeš používat pro vstupy na blog. Otevřeš blog, vpravo nahoře (klikneš na přihlášení či sign in). Vložíš mail+heslo a jsi na blogu, ve svém hlavním panelu. Můžeš zadat-nový příspěvek a napsat ho, odkliknutím publikování, vložíš na blog.
Můžeš příspěvek upravovat, návratem do seznamu příspěvků (pokud návrat zrovna nevidíš, jdi přes hlavní panel). Vstoupíš do seznamu všech příspěvků na blogu, ale upravovat můžeš jen své.
Můžeš si
na záložce "povolení", založit-dopsáním, další mail, zaškrtnout vložit ihned a používat tento pro vkládání rovnou ze svého mailu, bez přihlášení do blogu. Napíšeš mail na svém PC a odešleš na tento další mail blogu, text se rovnou umístí na blog jako nový příspěvek. V hlavním panelu najdeš své nastavení-můžeš upravit dle sebe.
Komentáře lze pak psát buď jako anonym-rychlejší varianta (tam doporučuji se podepsat, aby se vědělo, kdo to přispěl). Druhá lepší varianta: napíšeš text, necháš zaškrtnuto Google/Blogger, vložíš mail+heslo a dáš náhled , stále můžeš opravovat text na závěr jsi li spokojen s napsaným dáš publikovat - dodržuj zde uvedené pořadí.
Vložení webového odkazu: (na jiné stánky či článek), napíšeš či zkopíruješ odkaz na jiných stránkách (označiš adresu myší a pak Ctrl+C, kopírovat), pak na blogu vložit do okna textu nového příspěvku, odkaz znovu označit (odkaz stále zůstává ve schránce), poté klikni nahoře v liště upravy textu na ikonku odkaz (podržení myši na ikonce zobrazí funkci ikony) otevře se okno pro vložení odkazu, (nejlépe vymaž co v okně je - http://), klikni do okna a dej Ctrl+V (=vložit ze schránky) tím vložíš web adresu, pak klávesu Enter a hotovo. Druhá varianta rovnou vložit odkaz do řádku pod titulkem nového příspěvku a tím budou ostatní na blogu moci proklikem přes nadpis přejít na vloženou stránku.
Přátelé blog není web, takže bylo by možná lépe používat komentáře do doby, kdy sami uznáte, kam se budou čtenáři ještě vracet. Při pochybnosti o čtenosti je lépe založit nový článek / příspěvek, případně s odkazem na jaký článek navazuje apod. Není to žádná povinnost, ale debata možná takto lépe "poteče". Komentáře ke starším článkům mohou jinak zmizet v propadlišti dějin blogu. Ptejte se, budu-li vědět poradím. A omlouvám se znalcům.

Legendární akce Jazzové sekce

Legendární akce Jazzové sekce
Člověče, už to bude letos 28 let ..
REFLEXNÍ TERAPIE LYMFATICKÉHO SYSTÉMU, REIKI, SPIRITUAL RESPONSE THERAPY - tel.: 775 320 714