6. 3. 2012

48 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

elehelemele -
Laďus, pokud jsi to sem dal ty, díky.
Laďus

Anonymní řekl(a)...

vie
hm, tak jsem to precetl a analyzoval. Vzpomnel jsem si na to, jak pred par dny tady psali v novinach, ze ve Vidni studuje 3000 duchodcu. Proc asi? Na co potrebuje duchodce univerzitu? Jednoduse nema co delat a kouka necim se zamestnat. A to se jim plati z dani. A mlady potom nemaji misto a posedavaji na prednaskach na chodbe, protoze se do salu nedostanou.
Tak ten program je taky pro duchodce, proto jsem si na ty noviny vzpomnel. Krome toho je tam asi 17 akci a z toho je jich pet ktere mluvi za Plzen 2015, tedy vlastni propagace. To je temer tretina ve vlastni veci.

Jsem se uprimne zasmal. Koukam na to, povidam, no to si snad dela srandu ne?
http://resize.like.cz/images/80_109_3_99_6-03-12-05-58-15_1331053095helenka-na-zdravi.jpg

(jsem to musel stahnout abych vam to mohl ukazat. Fotil predseda plzenskeho fotoklubu)

Vas vecne nespokojeny vie
kiss

Anonymní řekl(a)...

vie
JeJe, ty jako vzdycky schvalne zmotas jabka s hruskama.
Vituozove nemaji s dotacema problemy, ty mivaji za sve umeni dost penez. Jini, kteri jsou dobri take. Ty jsou jaksi na vysluni. Tady jde ale o tu sedou zonu, ktera z toho zije a malokdy neco dokazou. Plus obrovsky aparat ktery se tim zabyva a samozrejme z toho taky zije. To neni par virtuozu ale miliony lidi, kteri, jak rikam, docela vyzrali nad zivotem. buzeranti a lesby a dalsi jini, at si klidne tancujou, ja jim davam zelenou, ale ne za moje penize. At si tancujou na pouti nebo v narodnim divadle ale ja nevidim zadny duvod, proc bych jim to mel ja platit. Kdyz se na ne budu chtit koukat, pujdu a zaplatim si vstupenku a hotovo. Tim to pro me konci. A jestli se na ne chodi koukat malo lidi, tak at se vrati k soustruhu, kdyz si na sebe nevydelaji. Nebo nataci pornofilmy, me je to prece jedno, at si dela kazdy co chce. To je svoboda!
Ted to funguje ale jinak. Kazdy je nejaky, ma nejake vlastnosti a predpoklady. A jsou taci, kteri si mysli, ze jim spolecnost bude doplacet nebo plne platit jejich extempore.
Ing. Kohout te bude postavat pul roku pred orlojem a potom si pujde pro vyplatu a my mu ji s ochotne zaplatime? Hovno, at si tam stoji treba deset let, me je to prece jedno, ale na za moje penize.
Tady jedna zenska nesmela porodit, protoze ji jasne rekli, ze dite je invalidni a neschone zivota. Ona si ojede do Madarska, tam porodi a vrati se s invalidou, a ceou dobu co ten jedinec zije, se o nej lekari museji starat a spolecnost to plati, jelikoz tu mame socialni system. At si porodi treba velblouda, me je to prece jedno, ale at nechodi za mnou, abych ji na to potom prizpival.
Takovych lidi jsou statisice, co delaji vsechny mozny extempore a potom ocekavaji, ze okolni spolecnost je bude podporovat.
Lyzari a laviny, vodaci a reky, rogala a padaky, letadla, dycky nekdo nekam leze kam nema a potom jsou zachranne akce, ktere, kdyz uz debilove neco zaplati, tak je to jen zlomek toho, co to ve skutecnosti stoji. A plati to cela spolecnost.
To neni svoboda, to je vydirani spolecnosti. Jak vidis, neni to jenom kultura ale i ostatni oblasti. At si kazdy dela co chce, ja jim nic nezakazuji, je me to uplne jedno, ale at me potom nevydira.
Buzeranti, lesby, herci, tanecnici, basnici a maliri a vsichni ostatni, at si delaji klidne grupensex na plzenske vezi, to je me jedno, jen nevidim nejmensi duvod, proc jim to mam ja dotovat. Asi tak. A to pokladam za svobodne mysleni.

Jan Jelínek řekl(a)...

Tady ti, vie, přeci nikdo nezakazuje myslet si svobodně, co chceš. Já tě ani nehodlám a nebudu agitovat pro sociální stát, nebo pro dotaci některých nákladných forem umění - například operních představení. Ale solit na ně budeš, protože demokraticky zvolení poslanci na tebe a ostatní občany uvalili daně, jejichž část jde i na dotovanou kulturu. Podle mě z dobrých důvodů. To je zase moje svoboda si myslet to své.
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
http://www.blisty.cz/art/62580.html

Anonymní řekl(a)...

vie
ze ty buzeranty a jine platim, to vim. Ze se me to nelibi, to vis ted ty take.
A ja vim jeste neco. Ze jste totalitni demokrate, demokracie se vam libi, kdyz nasilim prosazuje to co vy chcete. Ze jste brzda svobody, jste vam uz davno napsal. Prakticky do Adolfovi urovne vam nic neschazi, jen je to tentokrat z trochu jine strany.

Anonymní řekl(a)...

eletele -
Milošu, tys ale makovec. Nu, zavřeme tě až zčernáš, když nebudeš chtít platit kultůru.
papuslaďus

Vikej řekl(a)...

Placení “kultůry”. Tady je boj holt o to co si myslíme že je kultůra.

Vikej řekl(a)...

Mimochodem Vie, jsem v týhle debatě ponejvíc na tvý straně. Kulturní negramoti, spojte se?
Já jsem totiž kulturní negramot. Moje krédo je, že kultura je to co lid chce. Když to chce at si to podporuje. Až bude na světě jen jeden člověk co miluje balet, budou se pořád pořádat v Saint Petersburgu baletní představení? Já jsem třeba velice talentovaný a hodinama výúky vycvičený trubadúr. Mám nárok na podporu?

Anonymní řekl(a)...

vie
ja jsem si to myslel, Vikeji, ze jsi na trochu na me strane. Proto se radeji moc nevyjadrujes. Za kulturniho negramota se zas moc nepokladam, dokonce i neco sem tam delam, holt jen tak pro sebe a neotravuju s tim ostatni, ale zase se snazim rozlisovat. Je me uplne jedno, jaky ti buzeranti a lesby a jini bohemove jsou, at si delaji co chteji, jen nevim, proc jim to mame vsichni dotovat. A k tomu jeste v poctu statisice "kulturnich" uredniku. To je me proti srsti.
Kdyz se chce JeJe koukat na baletky a buziky, at se kouka, me je to prece uplne wurst, co si dela ve svem volnem case, ALE, at jim to plati sam, kdyz se na ne kouka. Me je proti srsti, kdyz potom pozaduje, aby jeho podivanou platili i ostatni. At jim klidne postavi extra velkej bolsoj teatr, ale za svoje.
Milovnici umeni se mohou treba dobrovolne prihlasit k placeni dani a dostanou odznak a budou mit vsude slevy. Prosim, proc ne.
Ale proc demokraticky musim platit ja take? To neni demokracie, to je totalita. At me zdejsi kulturni atase mesta Plzne vysvetli, proc me nuti, podilet se na kuture na ktere se podilet nechci. At me vysvetli, proc me nuti? Protoze vim, ze me to vysvetlovat nebude, vysvetlim to za nej. On nevi. maximalne me rekne, ze to tak jednoduse je. Vlezl do proudu a dal v nem jenom plave. Proto to nevi a je mu to zrejme take jedno. A ja mu to nemam za zle.
Ja verejny kulturni akce nepotrebuji a kdo je chce, at si je plati. Neni nic jednodusiho, nez takovehle reseni.

Na kulturni akci jsem byl naposled myslim pred ctyrma rokama. Nechal jsem se premluvit na ohnostroj v Ceskem Krumlove. Ze holt tedy pojedu. Prubeh byl nasleduji. Neni kde zaparkovat, pokud je, za 50 Kc za hodinu. Pokud se tomu nejak vyhnete, muzete si byt jisti, ze pri navratu tam mate pokutu nebo odtazene auto. Ono by slo i jinak, udelat to free, jenze s tim rozpocet mesta vubec nepocita. Tak jsem vystoupil a vrhnul se do davu. Po pul hodine jsme dosli na namesti, ktere bylo obsazene stanky se vsim moznym, snad tam prodavali i postele a skrine. Kousek grilovanyho masa za 200 Kc, parky nikde nebyly. Zmrzliny, vaty cukrovi, jako na pouti. Nikde ani jedno k sezeni. Vubec zadny lavicky, stolky nic. Kdo si koupil kure, drzel ho za kost nohy, prodiral se s nim v davu, okusoval ho zubama a druhou ruce mel chleba. Cekalo se az se setmi. Potom zacal litat ohnostoj. Uzasna podivana. A potom se slo domu.
Ohnostroje pod kulturu patri, nebo ne? Ja myslim ze ano.
Souhrn: kolik ten ohnostroj stal nevim. Mesto vydelalo na parkovani, pokutach, odtahovani apronajmu mista stankum. Urednici maji premie. Stankari vydelali take, takovy mnozstvi lidi vidi malokdy. Hospody a hotely jsou take spokojene. A ostani jeste dnes sni v posteli o ohromne kulture.
Ja jsem holt kulturni idiot, na takovou kulturu nechodim, chodit nechci a je me naprosto ukradena.
A furt jeste nevim, proc se na tom musim podilet. Jenom proto, ze to tak jednoduse je? Nebo ze se chce kdosi koukat na ohnostroj. Me nakej ohnostroj vubec nezajima.
Asi tak

Jan Jelínek řekl(a)...

Na hvězdného Pavarotiho byly v roce 1997 nejlevnější lístky za 5000 Kč. Bylo beznadějně vyprodáno, dotovaný koncert to rozhodně nebyl. Užilo si ho mnohem méně lidí, než bylo zájemců. Z těch, kteří by ho rádi viděli, a měli na něj, bylo hodně. Těch, kteří by ho rádi shlédli, ale neměli na vstupné, bylo mnohem víc. A pro tuto třetí skupinu je některá kultura dotována, protože ji lidé chtějí, ale nemají na ni. To je jedna strana mince. Druhou stranou je zájem umělců předvést co nejširší uměnímilovné společnosti (kupříkladu) operní kus v takové interpretační kvalitě a s takovou výpravou, jaká je běžná v uměnímilovné společnosti třeba v sousedním Německu. Každý ze zmíněných aspektů lze diskutovat z pohledu "byznys kontra demokratický princip", samofinacovatelné umění versus co možná nejširší (protože snadnější) přístupu veřejnosti ke špičkové umělecké kvalitě. A to nejen z důvodu kvalitní zábavy, ale i z pohledu kultivace veřejnosti k tzv. "vyššímu vkusu".
Očekávám, že zejména na posledním aspektu "vyšší úrovně vkusu" se určitě nekdo pokusí "nevkusně" vyřádit. :-D
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
ohnostroj jsi me tedy nevysvetlil. Misto toho Pavarotiho. Kolik tam bylo mist? 500? A dalsich 500 se tam nedostalo. To mame jeden tisic chtivych. A jeste mozna 1000 chtivych, kteri na to vubec nemaji, pro ktere se dela dotovana kultura. Celkem to jsou 2000. K tomu je jeste mozna 4000 uredniku a dalsich 30 000 ve firmach, ktere se tim zivi. Proc ale na to musi 9 milionu platit? Co?
Proc si nekdo jako ty, bere pravo, me urcovat, co na co se budu koukat a na co ne? Ale hlavne, proc jsem nuceny to platit?
Asi myslis, ze mas vyssi uroven vkusu a proto me budes urcovat, co a kdy budu budu platit?
Asi myslis, ze je prave rezim totalitni demokratie prave vhodny pro to, abys ty rozhodnul, jestli se o tom bude hlasovat nebo ne. Protoze mas vyssi uroven vkusu!
A jsme u toho, jak to funguje. Protoze ti s vyssi urovni vkusu a jinych, rozhoduji o tom, o cem muze hlupak demokraticky hlasovat a o cem ne.
To je uplny protiklad meho smysleni, kde me je jedno, kdo si co dela, pokud si na to vydela. A demokraticky si mohou udelat svoji partu, kde se budou skladat na umeni a kulturu. To vsechno je me demokraticky jedno, jen nevim, odkud vzali pravo me neco predepisovat?
Problem je JeJe v tom, ze ty a jini si myslite, ze mate pravo, druhym urcovat, co je pro ne dobre a uplne klidne je potom pod zastitou demokratie vysavate a utlacujete a to pravo, aby si demokraticky sami rozhodli jim nejste ochotni nikdy prenechat.
Filmove zpracovano by to vypadalo, jako kdyz se vy, velci demokrate prochazite koridorem, kde vsichni po stranach jsou za mrizemi, vy praskate bicem a rvete: Co vy debilove? Budte radi ze je demokratie. Muzete si odhlasovat, jestli vam mam nachcat do caje dneska rano nebo az vecer. Tak si toho vazte, te demokratie! A jinak drzte huby! A prasknete bicem!

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: Nezklamal jsi. :-D

Mimochodem, ty vie, můžeš určovat druhým, na co se mají dívat, co mají platit, kdo jim zapráská nad hlavou bičem, úplně stejnou silou jako já. Silou jednoho voličského hlasu. So einfach ist es.
JJ

Jan Jelínek řekl(a)...

Abych tě, vie, neochudil o názor na ohňostroj. Jistěže patří do kultury, stejně jako bikiny, tetování, potlesk, zmrzlina, promenádní orchestry, fangle, hymny, náhrobky, pomníky... atd. atd. atd. ad infinitum...
Tobě se ohňostroje nelíbí? Mně ano. Že to někdo musí zaplatit? No pochopitelně. Že to je pro někoho kšeft? No pochopitelně. Že to někoho sere? No pochopitelně. Že to při městském ohňostroji u příležitosti nějakého svátku (třeba v Plzni) jde z městského rozpočtu? No samozřejmě. Lid si přeci žádá "chléb a hry", to už věděli staří Římané, tebe museli "utrhnout za zelena", když se takové samozřejmosti divíš.
JJ

Vikej řekl(a)...

To Vie: to že se moc nevyjadřuju není protože jsem trochu na tvý straně. Byl jsem jednak ted dva dny na nějakých seminářích a co ještě dodat, pokud hovoříme všeobecně o dotacích. A taky tu ze sebe nechci udělat neandrtálce co by klidně zbořil divadlo J.K. Tyla a místo něj na tak ideálně lokalizovaném místě postavil výnosnější garáže a budovu s kancelářema, která bude městu vynášet. A za ušetřené/vydělané peníze převézt divadlo do nějaký jiný budovy na periférii. Co je „kulturní dědictví“ je někdy jasný a někdy diskutabilní. I ohnostroj, asi. Vloni Baltimore město ohnostroj zrušilo, že na to nemají. Stojí to asi 20 tisíc dolarů plus platit extra policajty. Lidi se bouřili a potom se i našli soukromí sponsoři a přeci jen se to pak uskutečnilo. Město se s tím hádám asi nechtělo už zabývat protože někdy předloni tam na ohnostroji došlo k bitce mezi gangama, i se střílelo a v tý mele těžce postřelili malýho kluka co tam byl s tátou. Pro ty to tedy moc kultura nebyla. Ted je tam v den ohnostroje ten plac v přístavu obšancovaný plotem a pouští tam lidi jen dvěmi otvory v plotu a počítám, že to město stojí navíc asi pěkný prachy nechat to tam hlídat extra policajtama s příplatkem na noční službu. To podle toho jak o tom Vie vyprávíš jak to probíhalo v Krumlově tak tam to bylo jak gala s celovečerním programem a občerstvením, oproti tomu jak tady tě tu naženou do korálu jak dobytek, stejně zaplatíš za parkování, a když to za pár minut odstřílí tak zase tě vyženou dírou v plotě ven pod dozorem policajtů na koních. Já bych jim dal ohnostroj.
Libertánové říkají, že taxy by se měli vybírat jen na věci týkající se bezpečnosti, jako armáda a policie, na dopravu a soudy. A na organizace co hlídají zdroje potravin a léků. A to je myslím všechno. Zbytek at si populace zařídí jak chce. Dokonce i školy. To je taky extrém se kterým nesouhlasím. Přímo nehodný společnosti co si říká civilizovaná. Čili pro mě akorát záleží na tom jak rozdělit na co se ty daně používají a nedělat pod pojmem kultůra sociální projekt. To procento co jde na kulturu je dost směšně malé nad tím příliš ztrácet spánek i kdyby šlo kam chtělo, ale stejně v nějakých případech se nad tím kam ty peníze jdou zarazí i negramot jako já. O těch baletácích jestli jsou takoví nebo makoví mě názor neovlivní žádným směrem. Pokud dostávají dotace a třeba dělají extra levná představení v 11 dopoledne pro důchodce před večeří, nebo představení baletu pro žáky základních škol, aby viděli něco jiného než denní debilní násilný filmy v televizi a kinech tak to srdečně podporuju. Pokud ale ti samí umělci budou dělat jen představení pro exklusivně malou skupinu obyvatelstva, jako mnou dřív zmíněný pan profesor nebo JJ, tak by ten systém se měl nějak přizpůsobit. Asi tak. Já když bych šel na koncert Big Bandu někam do klubu, tak taky nepočítám s tím, že to stát dotuje. Na druhou stranu i frézař benefituje když má okolo sebe kulturnější spoluobčany, protože tím bude mít menší šanci že ho nějaká lidská gorila přepadne v parku na cestě z hospody. Člověk do toho nevidí co se tu všechno podporuje co si říká kultůra. Občas něco vyleze na povrch jako třeba tady kdysi známá aféra s Robertem Mapplethorpem a jeho fotografiemi nahých mužů (podle Wikipedie prý jedna byla jak si strká bič do zadku) zahrnutých v putovní galerii podporované Národní Dotací pro Umění. To je taky extrém. Abych to tedy shrnul. To co jde na aktivity všeobecně brané jako kultura, která soustředí pozornost ponejvíc na mladistvé, starší, nebo sociálně slabší jedince, tak s tím nemám problémy. Třeba hudební, taneční školy atd. Národní galerie atd. Kromě té koupě obrazu Zvířátka obdivují píču :-)). Pokud to ale podporuje akce, oslovující jen paprsek populace, tak s tím problém mám. Ergo jsem na Vieho straně. Jestli jsem tu moc mlel tak se omlouvám. Jen jsem chtěl sebe trochu víc vysvětlit a proč je tohle pro mě sice zajímavá, ale šedivá area.

Jan Jelínek řekl(a)...

Pravdou je, že na kulturu dostává ministerstvo kultury ČR rok od roku méně peněz. Že mají "na kulturu" stále méně peněz kraje a města je pravda také. Že stát vydává "na kulturu" po celou dobu trvání ČR ve srovnání s vyspělými sousedy o hodně méně peněz, je také pravdou. Že se obecně shodneme na tom, že by projekty s minimálním zájmem publika neměly být podporovány, také nebude daleko od skutečnosti. Takže, pokud se o "podpoře/nepodpoře kutury" chceme bavit konkrétněji, pak se musíme bavit o konkrétních projektech, konkrétních uměleckých, návštěvnických a finančních situacích (kupříkladu) v "kamenných divadlech".
Milí blogeři, máte volné pole. My Plzeňané si můžeme vzít z těchto hledisek na paškál Divadlo J.K.Tyla (z hlediska budoucího zachování baletního souboru), vie Burgteater (z téže "baleťácké" perspektivy), Víkej se může zaměřit na oprávněnoust existence nejprestižnější stálé scény v Baltimoru. Ale tuším, že se do toho nikdo nepustí, protože by to znamenalo podrobně se seznámit s aktuální situací přislušného subjektu, na konkrétech (provozní náklady, mzdy, repertoár...) ji kriticky posoudit a navrhnout promyšlené a zargumentované změny. Tady na blogu se rádo radikálně žvaní (čím nesmiřitelněji, tím raději), ale povětšinou pouze všeobecně. Když se do něčeho zanoříme je trochu podrobněji - např. do okrajového a určitě zbytného zábavného odvětví "ohňostrojů" - ejhle! názory jsou nejednoznačné, či dokonce protikladné.
JJ

Vikej řekl(a)...

To JJ: přesně tak. Všechno by se muselo debatovat na ůrovni jednotlivých projektů.
Na okraj. Dnes jsem třeba zjistil, že US vůbec nemá Ministra kultůry (Secretary of Arts). Dodnes jsem nad tím nepřemýšlel zda ho mají. Nějak mě to nenapadlo.
Zrovna jsem dočetl transkript programu co o tom tématu vysílali na obecním rádiu. Zajímavé. Quincy Jonese vydal petici, aby Obama na to vytvořil celé nové ministerstvo. Prý US nemají nikoho posílat, když se schází Ministři kultur ve světě. To je průser. :-)))
LW, jak to že si teď už nemohu nastavit abych dostával emailová aviza, když někdo přidá na nit nový komentář? Ach bylo, bylo, ale už není ...
Byl to jeden gombík pod "Zvolte si identitu" Što s nim slučilos, webmastěr?

Anonymní řekl(a)...

elezasemele -
Milošu, Milošu, ach jo...a opravdu velmi vážně, protože jsem ti už několikrát psal, a nejenom já, že tvé neustálé obviňování, že ti násilím něco nutíme, že jsme (asi nejspíše s JJ) totalitní demokraté, je tak, s prominutím, nebetyčná hloupost, že by bylo škoda se k tomu vůbec vyjadřovat. Ale protože jsme na blablogu a protože tě stále miluji (a malé děti je třeba mít rád), tak ještě jednou a důrazně ti zopakuji (a je to opravdu jak s malým děckem), nikdo tady ti nic nenutí! Kapišto? Pochopíš to konečně? A zanecháš těchto kravin? Které, dovedeno do důsledků, ještě okořeníš tím, že se vezu a tím pádem ti ani neodpovím. Já ti odpovím - mohu ti poradit jediné: neplať v Rakousku daně a pak ani nebudeš přispívat na gultůru. Protože tebou zvolení anebo nezvolení, to je v tomto případě úplně jedno, se rozhodli, že část vybraných daní použijí na placení kultury. Nesouhlasíš? OK, vezmi si transparent s patřičně úderným nápisem a jdi před parlament, nebo čert ví, co tam máte. Nebo si sežeň tobě podobné a udělejte demonstraci Occupy Culture, pište články, přesvědčujte lidi vokolo sebe, že nechcete, aby byla placená kultura, dávejte rozhovory do telebrndy, používejte sociální sítě na internetu apod., apod. Možná ty politiky, kteří spravují peníze vybrané z daní a tím pádem i od tebe, přesvědčíš. Je to jen na tobě. Jiná cesta neexistuje, leda že by ses uchýlil někam do amazonských pralesů, kde je to úplně jedno a naše starosti jsou tamějším lidem totálně ukradené. Tady resp. v Rakousích jsi součástí nějaké společnosti, která se rozhodla, zřejmě většinově, kulturu podporovat. Problém je v tom, že ty stejně žádnou akci neuděláš, jenom budeš dokola mlejt vo tom, že nechceš, aby se dávaly veřejné peníze na kulturu. Na blablogu se to snese, ale jiný význam, než žehrání ve IV. cenové to nemá. Je mně líto. So einfach ist es (JJ). Je to dostatečně zajímavé pro tebe? Má to konečně ty správné koule?

Anonymní řekl(a)...

Pokr.:
Tů Víkej: ano, to je samozřejmě velký problém jakou gultůru vlastně podporovat. Je kupř. velký rozdíl v této oblasti mezi USA a starou dobrou Evropou. Ten poměr podporovatelů kultury je, dá se říct, obrácený. Píše se, že v USA se ze strany veřejné správy dává cca 6-7% na kulturu (tedy toho, co požadují lidé z kultury), o zbytek se postarají soukromí sponzoři, v Evropě je to naopak (ale i zde jsou rozdíly, i když ne tak rozhodující). Možná i na tomto příkladě je patrné, jaký rozdíl je mezi Amerikou a Evropou. Ve smyslu, že Amerika jest vybudována na pionýrství, dobývání, spolehnutí se sama na sebe, na individualitu, proto tam (zjednodušuji) neexistuje Ministerstvo kultury (i když, cumbajšpíl, podpora hlavně muzeí a knihoven z veřejných peněz je v USA patrná, možná si více než u nás uvědomují význam těchto institucí - resp. jsou pro ně prioritnější - které dostávají přednost před tzv. živým uměním, to nechť se uživí v konkurenci převážně samo - Frank Zappa: "Mé sny - hudební - jsou omezeny výší mého bankovního konta"). Evropa je v tomto, díky své tradici, mnohem konzervativnější a spoléhá více na podporu z veřejných financí a méně od sponzorů. Tak se to tady vyvinulo (a samozřejmě, v každé evropské zemi je to trochu jinak). Počínaje církví, která byla velkým mecenášem umělců, když měli kupř. (a velmi to zkracuji) zpodobňovat příběhy z Bible, přes zbohatlé měšťany, kteří si začali objednávat umělecká díla, až po veřejnou správu, která si postupně převzala podporu kultury na sebe. Problém, koho vlastně podpořit, které umění si to zaslouží a které ne, je dlouhodobý a nikdy nekončící proces, protože samo umění je proces. Dle mého a dle mých zkušeností, velkou roli v posuzování kdo ano a kdo ne, by měli hrát vodborníci. Lidi vyštudovaní a chápající a znalí historie umění, co má nějaký význam a co nemá, kteří dokáží rozpoznat, kde se nachází kvalita, jakkoliv se to dnes tak nejeví a co by bez veřejných financí prostě zaniklo. Ideálně by se tím politici měli řídit. Nu, ve většině případů neřídí, alespoň tedy u nás, kde je kultura vnímána jako něco zbytného, co není třeba a co nemá politický potenciál (znám jednoho zdejšího politika, bývalého učitele marxismu-leninismu, který říká, že lidi z kultury jsou pro volby nevýznamnou veličinou a není nutné brát jejich názory na zřetel, sic!). V každém případě však platí jedna věc - člověk ke svému životu nepotřebuje jen to zlato, jak tu jednou psal Vie. Nebo jinak, slovy mého oblíbence Z. Baumana: "Mít výdělek, onu skálu, na níž musejí stát všechny životní plány a touhy, pokud chtějí být uskutečnitelné a mají-li dávat smysl a mít k dispozici potřebné zdroje pro svou realizaci nebo alespoň k pokusu o ni". Ano, ale jeví se, že pro komplexní život člověka, pro jeho relativní spokojenost jenom toto nestačí. Pokud jsou uspokojeny jeho základní potřeby nutné pro přežití (a zdá se, že v tomto stádiu zatím jsme), chce víc, třeba i tu zatracenou kulturu. Představa, že žiji v místě, ve městě, kde kromě hospod není divadlo, výstavní síň, koncertní sál, hudební klub atd., není pro mě osobně přitažlivá. A nejenom pro mě, ale i pro spousty dalších lidí, kteří tam třeba nikdy nezavítají a nezajímá je to, ale někde cítí, že by život byl o něco ochuzenější. Tak to pregnantně dokládají i výzkumy. Chci tím říct, že do jisté míry má kultura v sobě i sociální potenciál - vztah k místu, kde žiji a pocit, že tady chci být, protože tady se něco děje (aneb čím jsou vesnické zábavy, masopusty, koncerty či výstavy v opuštěných kostelích, které postupně dávají dohromady jakési spolky ač by vůbec nemusely, nikdo je k tomu nenutí...je to touha po společenském životě, po setkávání se s lidmi a zároveň něco slyšet a vidět z umění, něco, co mě přesa

Anonymní řekl(a)...

přesahuje). Že se dnes něco děje, že se mění pohled na kulturu, to je patrné. Z vertikální polohy, kdy stát měl tu nejdůležitější úlohu a bylo na něm, co podpoří a co ne, se to pomalu překlápí do polohy horizontální a to především díky internetu, kde každý, kdo malinko něco umí nebo si myslí, že něco umí, to tam prdne. Že je spousta z toho balastem, to už je jiná věc.
Musím jít, ale snad ještě k tomuto něco dopovím.
Kulturní víkend.
Laďus

Vikej řekl(a)...

Hello eLeL.
Ani nevíš jak je tu na blogu příjemné číst klidně tekoucí text bez toho přemýšlet jak ho interpretovat.
Než dodáš díl dvě, ťuklo mě do čela z tvého komentáře pár vět. Mají v sobě, jakýsi inspirující prvek, ale hlavně, zamyšlel jsem se nad nima. Nečekám na to reagovat.
“...lidi z kultury jsou pro volby nevýznamnou veličinou a není nutné brát jejich názory na zřetel, sic!” Vsadím se, že starej komisař komunistickýho náhledu na svět má pravdu.
“...neplať v Rakousku daně a pak ani nebudeš přispívat na gultůru.” Jo, jestli to tak je v Rakousích jako u nás, kde obrovské procento lidí neplatí do pokladničky státu ani jeden červený jednoťák tak by musel Vie abdikovat všechny zdroje výdělku a stát se nejdřív kojencem státu.
“...žehrání ve IV. cenové...” Je to tvůj originál? Jestli ne, rád bych to použil někdy.
“Pokud jsou uspokojeny jeho základní potřeby nutné pro přežití (a zdá se, že v tomto stádiu zatím jsme)...” To mě připomíná Maslowovu teorii. Je často špatně interpretovaná.
“Představa, že žiji v místě, ve městě, kde kromě hospod není divadlo, výstavní síň, koncertní sál, hudební klub atd., není pro mě osobně přitažlivá...” A co čekáš že tě je vytvoří STÁT? Před mnoha lety jsem viděl film s Clintem Eastwoodem o městečku plném chlapů na dalekém západě. Žádný ženský. Peněz dost ale. Netrvalo dlouho aby se SAMI bez pomoci státu zorganizovali a přes hory a řeky si importovali skupinu žen, které jim pomohli se “kulturně” vyžít. Počítám, že kdyby chtěli výstavní síň tak si jí taky vystaví.
“...Že je spousta z toho balastem, to už je jiná věc.” Ne balast, ale ekskrement. Já miluju všechny umělecké exhibice. Šel bych se i podívat na výstavu “Mé hovno”, ale 1. Bych za to nikdy nadal penny za lístek, 2. Bych nesouhlasil, aby se to zaplatilo za obecní penny.
A Nakonec:
(pokračuju eLeL) Chci tím říct, že do jisté míry má kultura v sobě i sociální potenciál - vztah k místu, kde žiji a pocit, že tady chci být, protože tady se něco děje (aneb čím jsou vesnické zábavy, masopusty, koncerty či výstavy v opuštěných kostelích, které postupně dávají dohromady jakési spolky ač by vůbec nemusely, nikdo je k tomu nenutí...je to touha po společenském životě, po setkávání se s lidmi a zároveň něco slyšet a vidět z umění, něco, co mě přesahuje.
A moje odpověď: NA TO NENÍ VUBEC NĚJAKÝ STÁT ZAPOTŘEBÍ. To existovalo stovky a stovky let bez inervence státu. Podporuj to. Nekoukej na STÁT aby o dotoval.

Jan Jelínek řekl(a)...

Jo, jo, pánové, s OBECNĚ formulovanými postoji se tak snadno OBECNĚ polemizuje, viz: "NA TO NENÍ VUBEC NĚJAKÝ STÁT ZAPOTŘEBÍ. To existovalo stovky a stovky let bez inervence státu. Podporuj to. Nekoukej na STÁT, aby to dotoval.",

Vesnické zábavy a masopusty si lid (kupř. v době J.S.Bacha) organizoval a financoval sám. Církevní hudbu financovala církev. Koncerty a řídce divadlo "sponzorovala" šlechta. Lid si "platil" potulné muzikanty, loutkáře, kočující komedianty a muzikanty.
Výstavy umění dnešního typu nebyly. Za "výstavu" obrazů, soch a designu lze (s výhradou) považovat zařízení šlechtických sídel, ale především výzdobu kostelů. Největším objednavatelem uměleckých děl (donátorem umění) proto byla církev, v menší míře šlechta, v ještě menší (i když v postupně rostoucí míře) ekonomicky sílící měšťansvo. Muzea umění nebyla, sbírání umění bylo koníčkem bohaté šlechty a vysokého kléru, s ekonomickým vzetupem „třetího stavu“ rostl jeho vliv i na všeobecnou kulturní úroveň. Vliv státu na rozvoj umění, potažmo na růst "kulturní úrovně" života, postupně sílil s "res-publica" idejemi - nacionalismem, demokratismem, socialismem... Ruku v ruce s rostoucí podporou všeobecného vzdělávání, rozvojem věd, zdravotnictví, sociálních funkcí státu atd..., se objevily a dodnes neustávají diskuse, co a proč z umění a kultury podporovat státem, a čemu dát "laissez faire, laissez passer" průběh, co úplně ponechat "volnému trhu".

A teď o konkrétně existující "státní" podpoře lidových veselic. V Plzni je (nebo už jen byl?) každoroční městem organizovaný a placený festival "Struny na ulici". Za městské peníze hrají "v ulicích" Plzně místní i přespolní muzikanti, zpěváci, skupiny, orchestry. Festival (pouliční lidová veselice) tak rozšiřuje nejen kulturní nabídku vedení města Plzeňanům a tuzemským a zahraničním turistům, ale má také finančně i jinak vyjádřitelný příznivý praktický dopad. Bez "Strun na ulici" by Plzeň navštívilo méně lidí, utratilo by se tu méně peněz za pivo, jídlo, suvenýry, dopravu, parkovné, vstupné do městem provozovaných pamětihodností a atrakcí, živnostníci a obchodníci by méně vydělali a méně zaplatili na daních atd. Návštěvníci okouzlení specifickou náladou, kterou Struny na ulici vyvolávají, doporučí festival dalším potenciálním návštěvníkům, a v neposlední řadě tak rozšíří příznivé kulturní povědomí o Plzni v blízkém i dalekém okolí, což je pro patriotické Plzeňany sice nezměřitelná, leč rovněž důležitá "přidaná" hodnota. Takže - podporovat, nebo nepodporovat?
JJ

Anonymní řekl(a)...

elemelepelmele -
tů Víkej and JJ, helou. Už se stmívá, tudíž jarní práce na zahrádce:-) ztrácí smysl, co bych tam také potmě dělal, že. A tak se přesunuji sem.
Tak to vidíte, shodou vokolností dnes v Lidovkách a její příloze Orientace vyšel rozhovor ředitele soukromé (a výborné) galerie DOX, kde mj. v současné době vystavuje též Milan jestě spolu s mnoha jinými:-), nějaké historičky umění, hudebního kritika a ředitele jakéhosi festivalu, o financování kultury. Zaznělo mj., že v Americe dárcovství na kulturu představuje neuvěřitelné 2,2% HDP. V Česku je to statisticky nezachytitelné číslo. To jen pro doplnění toho, co jsem tu hodil včera. A opravdu to souvisí s odlišnou historií USA a Evropy a u nás to má ještě specifičtější (a horší) podobu. Také zaznělo něco podobného, co tu uvedl JJ ohledně Strun na ulici - jakýsi pražský festival Struny:-)(zajímavá shoda) podzimu, který je částečně (minimálně) dotován státem a asi i městem Prahou v konečných důsledcích přinese do státního rozpočtu více peněz, než dostane. Pronájmem budov, odvodem daní, zvýšenou návštěvností restaurací a kaváren apod. Nějakým rozsáhlým výzkumem bylo kdysi spočítáno, pokud se tedy budeme zabývat kulturou z ekonomického pohledu, že dotace kupř. do divadla, se vrátí 1,5x právě tím, co jsem výše uvedl. Ještě lze do toho započítat cestu diváků do divadla MHD nebo autem (musí vzít benzin), a třeba i koupě šatů, návštěva kadeřníka atd. To všechno jsou věci, prostřednictvím kterých se ty peníze vrací do rozpočtů. Nehledě na to, že kupř. někteří zahraniční investoři, pokud jdou do nějakého města, velmi bedlivě zkoumají, kromě jiného, zdali je tam kulturní infrastruktura. Podle toho to místo i hodnotí. Uvedu jedno číslo, což také v rozhovoru zaznělo - v ČR jde na kulturu ze státního rozpočtu méně než 0,5% jeho celkového objemu. Nu, někdo by řekl, i to je moc, ale za sebe říkám, že to je naprosto směšná částka a není přitom naděje na zvýšení. V západní Evropě je obvyklé číslo cca 1%. I proto v rozhovoru zaznělo, že by bylo daleko vhodnější (a nic jiného nezbývá) se více obracet na mecenáše a sponzory (ve 20. a 30. letech to v ČSR dost dobře fungovalo, dnes to nefunguje až na výjimky bezmála vůbec, neumí to lidi na straně kultury, neumí to ani bohatci, kteří prostě nemají zájem. Jediné, co v podstatě dělají je koupě výtvarného umění, protože to je pro ně dobrá investice).
Víkeji, já nečekám na to, co tu vytvoří stát. A to i proto, že v každém větším městě už nějaká kulturní infrastrutura je historicky vystavěna - muzea, galerie, divadla, koncertní sály. To jsme zdědili. Otázkou je, do jaké míry a proč tu kterou instituci vlastně dnes a do budoucna financovat a do jaké výše. To je a bude samozřejmě stále předmětem diskusí. Příklad s kaubojem Clintem je trochu jiná káva - americká:-)?
To víš, že ten starej dobrej bolševickej komisař má pravdu, takhle to je, bolševici vždycky dobře ovládali nástroje politiky.
Hm, zase jsem nenapsal, co jsem chtěl, blíží se zprávy, je třeba usednout a sledovat, jak na tom jsme:-).
IV. cenovou klidně používej.
Laďus

Vikej řekl(a)...

To JJ: to moje “NA TO NENÍ VUBEC NĚJAKÝ STÁT ZAPOTŘEBÍ” bylo namířeno jen úzce na ty “...vesnické zábavy, masopusty, koncerty či výstavy v opuštěných kostelích, které postupně dávají dohromady jakési spolky ač by vůbec nemusely, nikdo je k tomu nenutí..” Jen jsem akcentovaně souhlasil, že spoustu kultury si lidi zařídí sami. Jo, na měřáku angažovanosti státu je na jedné straně stupnice ten “laissez faire” a na druhé podpora akcí, že se nad nimi zarazí i velkoryse štědrý občan. Obojí extrémy, a tedy se jen lidi musí dohodnout kde jsou komfortní s tím na co jdou jejich peníze. Když bys udělal anketu na ty “Struny” tak se vsadím, že majorita občanů s tím bude velice odsouhlasená to podporovat.
Některý akce tradičně pracujou a zpětná vazba na ně je kladná a jiné jsou už od začátku pofidérní a politici za ně zaslouží být souzení (politicky). Vloni si třeba město Baltimore pod taktovkou nové paní starostkyně vymyslely, že budou hostovat formuli 1. Velkej risk a velký výdaje. Optimisticky projektovali, že tam přijde tolik lidí, že od tax ze vstupenek a na tom co lidi utratí v místních byznysech, že to zvedne ekonomii o nevím kolik milionů. Opravili silnice, vykáceli i spoustu stromů aby mohli postavit tribůnu, a ted se tahají se soukromým provozovatelem té akce, že jim dluží asi dvě stě milionů. A příští rok to chtějí opakovat magoři zase. Paní starostkyně se asi chtěla zapsat do dějin, že přitáhla do upatlanýho provinčního města formuli-1, i když jí od toho spousta lidí zrazovalo.
Jsem štastnej, že už tam nebydlím. “Struny na ulici” je oproti tomu určitě provozně tak nenákladné, že to plus co to městu přinese, ten extra příjem i zlepšení nálady, ty náklady určitě lehce ospravedlní. V tomhle případě je ta jehla na mým kulturním měřáku v zeleném. Je to asi jako ve Varech platí dechovce hrát na promenádě. Já proti tomuhle druhu “kulturní asanace”opravdu nejsem.
Určitě jsou nějaké osvědčené formule podle kterých se město řídí při podpoře akcí, a jiné co se musí voličům předložit ke “schválení”. O tom asi ten Ivo H mluvil jak si v tomhle město povede na té cestě za cenou EHMK.

Anonymní řekl(a)...

JS

Jen taková poznámečka - nezaměňovat pojem kultura s pojmem umění. To zdaleka není totéž. Ten první pojem je nekonečně důležitější - tedy pro mě. Kultura je, kromě jiného, že si utíráme zadek papírem, nikoli pískem. A umění, to je ten Pavatrotti. Také proto volá
IH po redefinici pojmu kultura. Logicky - dokud se tak nestane, nelze definovat cílový produkt EHMK.

V ideálním případě - například u mých oblíbených amazonských indiánů - oba pojmy splývají. Protože každý člověk tam svoji kulturu denodenně přitozeně žije - nemusí tedy být za velké peníze zkulturňován - a každý člověk tam denodenně produkuje umění, je tedy umělcem. Mají přesně tolik kultury i umění kolik ke svému životu potřebují, a nastojte - nepotřebují k tomu jediný groš jakýchkoliv dotací.

Není to třeba tak, že dobrý marketing těch, kdož chtějí prodávat, vyvolá poptávku po potřebách, které ve skutečnosti vůbec nemáme?

Vikej řekl(a)...

To JS: v prvním paragrafu tvýho posledního komentáře s tebou souhlasím. Kultura samozřejmě zahrnuje i kde člověk koná potřebu a jaké jsou okolo toho parafernálie. Myslím že tomu se říká „základní kultura“ nebo tak nějak a rozlišuje se to od vyšší kultůry jako Pavarotti. Mimochodem, dávají u vás v televizi záznamy třech tenorů? Pavarotti, Domingo, Caruso? Dnes to je už zase historie. Tady jsem našel klip na Jůbtjůbe se Sinatrovo písní „I did it my way“. http://www.youtube.com/watch?v=HaBvQTNPIf0 Franta Sinatra jim tam tleská jak „zopernili“ jeho píseň co mu určitě vynesla pár melounů. Je to tklivý.
Ten tvůj paragraf o indiánech mi přeletěl přes hlavu. Nevím jak si to přebrat. Podle mě tací Indiáni spíš mají starost, aby nalovili dost opiček a nasbírali pro celý kmen dost tučných červů k večeři. Občas se asi pomalujou různejma borůvkama a tančí okolo ohně. A když mají opravdu chut umělcovat, svraští nějakou tu hlavu. Souhlasím, na tuhle kulturu opravdu nepotřebujou ani groš dotací. A od koho taky? Ode mě?
Co mě „chytlo“ bylo: Není to třeba tak, že dobrý marketing těch, kdož chtějí prodávat, vyvolá poptávku po potřebách, které ve skutečnosti vůbec nemáme?
V dnešní komplikované společnosti se prodává „zábava“ ke které patří i ten Pavarotti stejně jako nože co člověk nemusí brousit celý život. Člověk má doma funkční ocelové nože, které občas v šuplíku reznou a najednou tě někdo nabídne keramické nože s vrubatým ostřím co budou ostré jak dlouho ty nože budeš vlastnit a dýl. Žádnej rez, bakterie z krájení masa schované v rukojeti atd. Nekup to. No ale můžeš zvolit život Robinsona Crusoe a ten rezatý nůž dál hýčkat brouskem a mýt v desinfekčním mýdle. Je to TVUJ výběr.
Můžeš ale nutit celou společnost aby se dnes dala ve všem cestou Robinsona Crusoe?

Anonymní řekl(a)...

JS

Víkej

Nutit nemůžeš nikoho k ničemu. Bohužel.

Umění v našem současném slova smyslu vzniklo jako zábava bohatých. Když potřebovali zabít nudu, pozvali komedianty, aby jim předvedli veselé kousky. Někdo metal kozelce, někdo fidlal housličky... Dříve šlechta, pak měšťanstvo. Až moderní doba umění zfetišizovala a učinila z něj cosi mezi nebem a zemí a jeho tvůrce pasoval na moderní proroky... Když společnost neví kudy kam, jde se zeptat herců nebo spisovatelů co oni na to... tedy v Čechách. To je velmi srandovní úchylka. A samozřejmě moderní doba z umění také vytvořila skvělý byznys.

Každá společnoast potřebuje svoji kulturu, neboť ta tvoří její identitu. To je její živá voda. Umění ve smyslu předvádění artistních kousků několika obdařených jedinců společnost ke svému životu nijak zvlášť nepotřebuje. K čemi je ti Pavarotti? Mě vůbec k ničemu. Jo, umí zpívat. Ale ta emoce je natolik kašírovaná, natolik neautentická, že mi to přijde až směšné. Nic mi to neříká. Místo aby si lidé za veliké peníze kupovali zprotředkované kašírované emoce je myslím lepší, když si titiž lidé ty emoce odžijí sami, vlastními silami. A co je dnes vlastně umění? Inu to, co se za umění samosebe prohlásí... A nebo to, co si někdo jako umění koupí... A nebo to, co jakási autorita za umění prohlásí. Hm. Co s tím?

To je důvod, proč tvrdím, že každý člověk je nejen génius, ale také umělec. Vše, co potřebuješ k životu, máš v sobě. To, co tam nemáš, nepotřebuješ. Jsi dokonalý ve své úplnosti, Víkeji, víš to? smile. Jen je třeba ji dostatečně vopatrovat...

Ty indiáni to je mé oblííbené a zde lehce provokativní téma, při kterém Jan Amos Beton obvykle dostává vosypky... proto jsem ho sem plácnul. To je technická poznámka, aby ses vorientoval.. Ale důvod není jen tento, samozřejmě.

Čoveče, jestli si myslíš, že umění nativních národů spočívá pouze ve svrašťování hlav, pak se hluboce pleteš. Psal o něm i jistý Josef Čapek, esli ti to jméno něco říká.

http://books.google.cz/books/about/Um%C4%9Bn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%ADch_n%C3%A1rod%C5%AF.html?hl=cs&id=rigGAAAAMAAJ&redir_esc=y

Jinak též z milionu jiných odkazů:

http://www.ideje.cz/cz/clanky/staroveke-jeskyne-slouzily-jako-koncertni-saly

Ale o to mi nejde. Chtěl jsem jen říct, že umění jako autentický PROJEV autentické a skutečně žité kultury je ok. Ale není ok jako podnikatelský záměr dotovaný z veřejných peněz. Jestliže Pygmej od řeky Limpopo pocítí "tíhu nebeské klenby", vezme do ruky klacík a hlinku, vleze do jeskyně a jde tvořit. V tu chvíli je z něj umělec, páč realizuje svoji potřebu ventilovat svou duši. A na své umění nepotřebuje ani groš dotace a to, co tvoří, uměním bezpochyby je. A my na to několik tisíc let poté čumíme v muzeích jak puci... Na jaké naše umění myslíš, že budou v muzeích čumět tisíce let po nás?

Ale podstatné je něco jiného. Kultura je konglomerátem historie, jazyka, mýtů. rituálů a symbolů. To je zásadní, bez nich žádná společnost nemůže držet pohromadě. (Tedy pochop, že demogaratůra je historicky marginální záchěv lidské schopnosti mýliti se.... A to vše výše uvedené se realizuje u zdravé společnosti nějakou autentickou a zhusta uměleckou formou. Tzn. když umře starej Pygmej, tančí se, když se narodí novej Pygmej, tančí se a zpívá a bubnuje. No uznej, esli není lepší si zatancovat a zazpívat a zabubnovat sám, dyž se narodí novej Pygmej, než čumět na to, jak jiný tancujou, když "jako" předvádějí, že "jakoů někdo umřel... A ještě za to platit. A ještě si ty prachy, který zaplatím, nechat sebrat státem, tedy platit za tu ptákovinu vlastně dvakrát.

Ergo - není to taky perpetum debile této civilizace?

Anonymní řekl(a)...

Ale vážně. Myslím, že tvorba je podstatou lidské přirozenosti. Ta je stejná u Pygmejů jako u nás. Není tedy třeba si nákladně vydržovat houfy šikovných exhibicionistů z profese, nýbrž je třeba vynakládat přiměřené peníze na to, aby žila autentická kultura. Tedy aby se tančilo, zpívalo a bubnovalo a tak...

No a pokud má někdo potřebu vřešťet nadšením nad výkony několika exhibíků, ať jim za to zaplatí, kolik si řeknou. To je mi fuk. A to je fšecko.

Anonymní řekl(a)...

P.S. Páč jsi důkladnej a přemejšlivej člověk, usandním ti to, a přidám ještě návod k použití. Samozřejmě to výše je nadsázka, která má ozřejmit jisté společenské stereotypy. Že Bachčisarajská fontána netryská v Baltimore na hlavním rynku, to vím, a dokonce jsem ji v kamenném tyátru asi i někdy viděl.

Vikej řekl(a)...

To JS: Ty jsi JS člověk plný protichůdností a mateš mě v tom torentu slov. To je horší jak číst čajové lístky. Třeba tohle co mě připomíná: co bylo dřív vejce nebo slepice?
(JS napsal) Umění v našem současném slova smyslu vzniklo jako zábava bohatých. Když potřebovali zabít nudu, pozvali komedianty, aby jim předvedli veselé kousky.
Tak vynalezli bohatí zábavu nebo už existující kupovali?
Pokračuju s dalším tvým komentářem. Tohle to už jsi tu napsal předtím, a máš body za konsistenci, ale stejně mě to rozesmálo:
(JS napsal) To je důvod, proč tvrdím, že každý člověk je nejen génius, ale také umělec. Vše, co potřebuješ k životu, máš v sobě. To, co tam nemáš, nepotřebuješ. Jsi dokonalý ve své úplnosti ...Jen je třeba ji dostatečně vopatrovat... .
Na jedné straně staré známé pokorné “vím, že nic nevím”, a na druhé tvoje arogantní “Jsem dokonalý ve své úplnosti..” . Nevím jak ty, ale já pořád u sebe vidím to první. Blahopřeju tě k tvé dokonalosti. Kdyby ses ocitnul sám v amazonský džungli, tak by sis hravě poradil jak přežít, když už to máš v sobě, a ještě se za dlouhých večerů pobavil. Tady dávají seriál s bývalým výsadkářem speciálních jednotek jejího Veličenstva, a toho vyhodí někde v nehostinných končinách a on nám, co sedíme doma v pohodlí na gauči, ukazuje jak musí vynaložit všechny znalosti co nabyl o “umění” přežít, než se dostane někam do civilizace. Já bych raději viděl třeba tebe jak bez dřívějšího tréninku a učení sám ve své genialitě to zvládneš jako on.
(JS napsal) Ale vážně. Myslím, že tvorba je podstatou lidské přirozenosti. Ta je stejná u Pygmejů jako u nás. Není tedy třeba si nákladně vydržovat houfy šikovných exhibicionistů z profese, nýbrž je třeba vynakládat přiměřené peníze na to, aby žila autentická kultura. Tedy aby se tančilo, zpívalo a bubnovalo a tak... Vážně? Takže podle tebe JS, je třeba vynakládat peníze na kulturu? Ale jen na takovou Pygmyjovskou? Ne peníze na “šikovné exhibicionisty z profese”, ale na “autentickou kulturu”? Nesnažil ses tu plesat o tom jak autentická kultura sama vyžije? Že jak se narodí Pygmy všichni si zatančíme? Esli tomo rozumím, tak ty bys vynakládal peníze jen na svý oblíbence, páč jinak to nevidim.

Anonymní řekl(a)...

Nerezové nože reznou a neztupitelné nože se ztupí.
Pazyk

Anonymní řekl(a)...

JS

Víkej

Máš obdivuhodný talent k neporozumění. Nevím, jestli je to tvoje přirozenost, nebo to hraješ, nebo za to může ten Atlantik, a nebo jsi zvyklý číst jen software a manuály k nerezovým nožům, fakt nevím, těžko říct... Konvenční text vstřebáváš relativně bez potíží. Tedy takový, který používá notoricky známý slovník a obraty, které znáš. Cokoli jen minimálně nekonvenčního ti způsobuje vosypky... Zajímavé.

Tak tedy:
Bohatí zábavu samozřejmě nevynalezli. Leč svým bohatstvím, které jim umožňovalo její masový nákup, vydatně přispěli k jejímu rozvoji a zvýšení její společenské prestiže. Je to dostatečně konveční věta?

Vůbec netuěším, co je arogantního na větě "Jsem dokonalý ve své úplnosti". Pominu fakt, že takto jsem tu větu nenapsal. Ano, jistě, každý člověk (tedy i ty a já) je úplný a tedy dokonalý. Dokonalé boží dílo, chceš - li. To vám v kostele neříkají? No nedivím se... Ale nepřipadá mi to jako příliš objevné konstatování.

Chlapče neměl bys tolik koukat na akční filmy v TV. Řeč je totiž vo kultuře, nikoli vo kursech přežití v divočině. Je v tom jistý rozdíl, všimni si! Ta dokonalost zajisté nespočívá v tom, že by člověk byl nesmrtelným supermanem, nýbrž v tom, že člověk je všestranně nadán, tedy i k tomu, aby byl tvůrcem. Aby sám dokázal produkovat "kulturní statky", a aby sám dokázal plnohodnotně uspojit své emoce. Jinými slovy, dle mého soudu, nákup "kulturních statků" a "kašírovaných emocí" od jiných lidí je do značné míry pouze byznys, jehož kola jsou roztáčena šikovným marketingem. A poháněna konvencí. Neboť "kulturní" člověk přece musí jít jednou do roka "do opery", i kdyby tam měl tři hodiny spát...

Zatímco ten indián, nejsa blbem ani snobem, si zatancuje kolem vohně a má stejnou emoci a stejný kulturní prožitek zadarmo... Je to dostatečně srozumitelné i v Baltimore?

Poznámka 1: Pozor!!! Neříkám, že každý, kdo chodí do opery, je buď blb nebo snob. Jde opět o nadsázku!!!

Poznámka 2:
Mimochodem, s tím přežitím... jaksi mimoděk jsi narazil právě na kulturu. Indián ačkoli není školeným výsadkářem jejího veličenstva, hravě přežije... o čem to vypovídá? Inu jen o tom, že orálně předaná zkušenost, což je vlastně jakýsi kulturní vzorec, je v daném prostředí nazastupitelná.

Anonymní řekl(a)...

Poznámka 3.
Peníze vynakládat nikoli na produkci mých oblíbenců (zase jsi nepochopil vůbec nic, resp, opak napsaného), ale na produkci takovou, která přispěje k prolongaci životnosti výše popsaných kulturních atributů. Tedy nikoli na exhibicionistické výkony artistů (třeba ta opera či balet), ale na autentickou kulturu spjatou s daným prostředím. Neboť ta je podstatou identity společnosti...

Vikej řekl(a)...

To Pazyk: Jak vítáš svět když se ráno probudíš?

Anonymní řekl(a)...

Pro Víkej
Nevítám - Jsem.
Pazyk

Vikej řekl(a)...

To Pazyk: Otázka: „Jak vítáš svět když se ráno probudíš?” Odpověď: “Nevítám - Jsem.” Jsi co? Co to je „Jsem“? „Já se ráno probudím, nový den nevítám a prostě jen jsem“? Kosti, svaly, krev, praskající močový měchýř, tělesný odér. To je vše? Co následuje po probuzení jsou pro tebe jen zaběhlé tělesné aktivity? Žádné emoce? Radost, že ses zase probudil? Nasrání, že tě bolí záda a musíš do studené zimy? JS mě podezřívá z talentu na vrozenou přirozenost pro neporozumění, ale myslím že vaše skupina má prostě vrozenou nepřirozenou vadu balit i ty nejjednodušší myšlenky do nepřirozených formulací. Jestli si myslíte že jsem pomalejší, zkuste používat vyjadřování na mojí úrovni. Jinak to nemá cenu.
To JS: říká se, že 80% komunikace je mimo-slovní. Že tedy gestikulace a výraz obličeje hraje těch podstatných 80%. Zkus JS na tu chvíli co komentuješ nemáchat rukama a dělat grimasy a soustředit se tedy jen na těch 20%, když sem něco pro mě napíšeš, aby to bylo jasné i v Baltimoru a bez vosypek.
Další téma: OK JS, budeme tu půlit vlasy?
Tohle jsi napsal 12. března 2012 22:32 “To je důvod, proč tvrdím, že každý člověk je nejen génius, ale také umělec. Vše, co potřebuješ k životu, máš v sobě. To, co tam nemáš, nepotřebuješ. Jsi dokonalý ve své úplnosti, Víkeji, víš to? smile. Jen je třeba ji dostatečně vopatrovat... a já jsem za sebe citoval Na jedné straně staré známé pokorné “vím, že nic nevím”, a na druhé tvoje arogantní “Jsem dokonalý ve své úplnosti..” . To „Jsem dokonalý“ bylo že mluvím za sebe, ale ten význam je pořád stejný jaks to myslel, nebo ne? Prostě bereš člověka jako dokonalou, úplnou schránku. Mě to připadá, když ne arogantní, tak alespoň hloupé. Což doráží tvoje „Dokonalé boží dílo, chceš - li. To vám v kostele neříkají? Naopak milý JS, něco si přečti o čem je v kostele řeč, proč někteří lidi chodí ke zpovědi, proč se umírajícím dává extreme unction, neboli pro vás PERFEKTY, poslední pomazání, atd. Tohle bych nemyslel, že by tě mělo být tak neznámé, coby osvícenému intelektuálovi.
Poslední. Cituji JS: “ Neboť "kulturní" člověk přece musí jít jednou do roka "do opery", i kdyby tam měl tři hodiny spát...
....Zatímco ten indián, nejsa blbem ani snobem, si zatancuje kolem vohně a má stejnou emoci a stejný kulturní prožitek zadarmo... Je to dostatečně srozumitelné i v Baltimore?”
Tohle mě skoro zakuckalo. Nevím kam s tím míříš. Hledáš nějakou ekvivalenci? Já tu emoční náplň tancování indiánovi nijak neupírám, proboha. Copak tady někdy šla řeč o tom co je lepší, hodnotnější? On ten indián má možná o hodně větší emoci z toho tancování, co já vím. Tobě se nějakej indián svěřil? Ale porovnej si to jestli může opravdu mít stejnou emoci: Indián tancuje okolo ohně, já sedím namačkanej v hledišti. Indián to dělá asi dost často, určitě víc než lidi co se kdy šli podívat na Pavarottiho. Emocionální vzrušení několika okolosedících u ohně: tají dech jestli Uši-puši přeskočí oheň nebo dobře zadupe když jim ukazuje jak dneska na lovu imaginárním jedovatým šípem sestřelil z baobabu opičku k večeři který zrovna náčelník ohlodává stehení kost. Všechno okolo toho expresivního tance se točí okolo holého přežití. Půlka tance může být jen mimika o tom jak se vyhnout pardálovi a jak jít na opičku proti větru.
Na rozdíl v naší kultuře stovky či tísíce návštěvníků divadla prožívají jen rezonanci komplikovaných hudebních nástrojů a naslouchají hlasu operního zpěváka. To je asi to jediné, pokud nerozumí slovům. Kromě třeba ambiance atd.
Jestli ten Indián má stejné emoce tak bych se velice divil.

Vikej řekl(a)...

Na závěr. Zkus JS sepsat pár příkladů kultury V PLZNI na kterou by se měli vydávat komunální peníze a na kterou se nevydávají. Nějaké ty indiánské akce? Mělo by třeba tančení okolo ohně na náměstí republiky být městem podporovaná kulturní akce? Atd. Jak tu napsal LL, asi jedině tu můžeme debatovat jen o ojedinělých akcích.

To Pazyk: definitivně si nemyslím, že bereš život tak fatalisticky jak tu píšeš.

Anonymní řekl(a)...

JS

Víkeji

čoveče, já myslím, že hlavní problém bude asi v tom, že neovládám jejeovštinu. Ber to tak, že jsem pro zdejší blogosféru jazykově nevybaven, prostě trotl, a tudíž neschopen komunikace. Bude to tak jednodušší pro oba. Já to vážně vzdávám. Sorry. Rozvíjet debatu větným rozborem a konstatováním co tě zakuckalo či přeletělo přes hlavu či že jsi od kolen dolů "useklej", mi nepřipadá nijak užitečné. Vysvětlovat význam každého druhého slova a poté vysvětlovat význam slov vysvětlujících jakbysmet. To je debata na půl roku s tím, že na konci už nikdo neví, co byla na začátku. Nic pro mě. Asi jsme každej z jiný planety. Ale to je ok.

Ano, 80% komunikace je neverbální. Zkus experiment. Bouchej oběma rukama do klapek klávesnice a současně jimi máchej. Záhy zjistíš, že na to budeš potřebovat ruce čtyři. Nebuď zas tolik vtipnej, nejde ti to.

Div se. Indián má bezpochyby stejné emoce jako posluchač Pavarottiho. "Všechno okolo toho expresivního tance se točí okolo holého přežití." To je ovšem zásadní omyl. Jde o elementární poznatky kulturní antropologie.
Zkus třeba http://www.vaseliteratura.cz/knizni-novinky/51-zpravy/1719-smutne-tropy.html

Považovat projekt EHMK za soupis jednotlivých akcí považuji za fiasko projektu. A nepochopení příležitosti. Sorry, ale tudy se mé přemýšlení o té věci neubírá, a myslím, že se tudy neubírá ani myšlení autora diskutovaného příspěvku. Proto soupis akcí (šílené slovo) dělat nebudu.

Vikej řekl(a)...

To JS: Chtěl jsem se zeptat proč mě říkáš že neovládáš, jejeovštinu. Ale teď mě to došlo. Jo, to je škoda. Tu komunikaci by to zjednodušilo. Jestli myslíš, že mě ty rozbory tvých výroků nějak lechtají ješitnost, jsi na omylu. Jsem velice jednoduchej člověk a nemám v sobě chut jen tak něco pro svoje sebešolíchání pitvat. Ale jsem zvídavej. Možná při „face-to-face“ debatě by to nebyl takový problém. Tady na blogu jsem tedy nekňuba nebo ty musíš sject o pár příček dolů.
Asi žijeme na jiných planetách. Přečetl jsem si ten článek co jsi sem dal a zase vybral z něho něco co nemůžu spolknout. Jenom podle tohoto bych usoudil že buď já nebo pan profesor byl ignorantní.
Cituji z článku poslaného Jsem: "Claude Lévi-Strauss byl možná posledním ,velkým teoretikem' dvacátého století, jeho knihy dodnes povinně čtou nejen antropologové, ale všichni studenti sociálních věd.
Slavný profesor ale věděl, že kdo si neumí ulovit v lesních bažinách kapybaru, kdo nechodil na lov opic s foukačkou s jedovatými šipkami namočenými do kurare, ten nemůže ni-kdy pochopit astronomické kódy, význam východu či západu Plejád, jejich složitou, doslova zakódovanou symboliku.…

To je nafoukanost a nesmysl. Copak všichni západní astronomové lovili foukačkama kapybary? Nedal Stephen Hawkins bez skolení opičky k dobrému pojetí Vesmíru atd? Já uznávám, že Indiáni mají někdy lepší pohled na život než máme my tady na Západě, a nebo i na Východě. Ale nehledal bych v tom všeobecné odpovědi. Já jsem odkojencem ducha západní kultůry. Asi to je i v genech. Dneska na rádiu hráli Louis Armstronga a jeho What a wonderful world, a dcera ke mě přišla a vzala mi okolo krku jak jí to dojalo. Naplivej si do misky rozžvýkané obilí a zalej vodou jestli chceš. Já si dojdu raději na naše pivo.
Indián rozhodně stejné emoce jako posluchač Pavarottiho nemá a mít nemůže. Máme na týhle úrovni úplně jiné pojetí světa. Jo když umře dítě atd. tak určitě máme stejné lidské citové reflexy. Ale když já uvidím mrtvého pejska a začnu plakat, koreánec začne zapalovat troubu. V jistých částech světa než by sis zatrtkal se svojí ženou tak tě jí musí ozkoušet rada starších.
Co mě zakuckalo bylo jak jsi napsal “....Zatímco ten indián, nejsa blbem ani snobem, si zatancuje kolem vohně a má stejnou emoci a stejný kulturní prožitek zadarmo... Je to dostatečně srozumitelné i v Baltimore?” Zakuckal jsem se nad tím „Je to srozumitelné i v Baltimore?“ Je to srozumitelné i tam u tebe? Hele JS, asi toho tedy necháme opět, ale chceš si pokecat, oukej, ale jen pokud tu nebudeš oslňovat intelektuální loučí. Alespoň tu nesviť na mouli jako jsem já.

Vikej řekl(a)...

P.S. to JS: Zase jsem nic nepochopil? Nedá mě to neodpovědět. Já jsem třeba napsal tohle:
Víkej napsal: “Na závěr. Zkus JS sepsat pár příkladů kultury V PLZNI na kterou by se měli vydávat komunální peníze a na kterou se nevydávají. Nějaké ty indiánské akce? Mělo by třeba tančení okolo ohně na náměstí republiky být městem podporovaná kulturní akce? Atd. Jak tu napsal LL, asi jedině tu můžeme debatovat jen o ojedinělých akcích.”
JS odpověď: “Považovat projekt EHMK za soupis jednotlivých akcí považuji za fiasko projektu. A nepochopení příležitosti. Sorry, ale tudy se mé přemýšlení o té věci neubírá, a myslím, že se tudy neubírá ani myšlení autora diskutovaného příspěvku. Proto soupis akcí (šílené slovo) dělat nebudu.”
Dal jsem tyto citace správně dohromady? Jestli ano, vidíš kde to nedorozumění začíná? Podle mě čteš asi blbě co jsem napsal. Já jsem se tě neptal na nic v souvislosti s EHMK, jak mě ty zjevně odpovídáš. Žádnej soupis “jednotlivých akcí” jsem po tobě nechtěl, a už vůbec ne v souvislosti s EHMK. Dopr. Jen jsem se tě zeptal jestli máš pár příkladů kultury v Plzni na kterou by se měli dát komunální peníze. Odpověď by třeba byla Soutěž o největšího červa, jak vařit curare, a pod. (sarkasticky)
Nechtěl jsem po tobě soupis akcí. Po čem tu jedu je vlastně zjistit jestli je nějaká kultura co se v Plzni neproponuje o které víš ty. A jestli bych k ní měl i já nějaký vztah.

A nakonec rozbor:
JS napsal: „Rozvíjet debatu větným rozborem a konstatováním co tě zakuckalo či přeletělo přes hlavu či že jsi od kolen dolů "useklej", mi nepřipadá nijak užitečné. Tak to můžu vzít zpět. No problem.
JS napsal: “Vysvětlovat význam každého druhého slova a poté vysvětlovat význam slov vysvětlujících jakbysmet. To je debata na půl roku s tím, že na konci už nikdo neví, co byla na začátku. Nic pro mě. Asi jsme každej z jiný planety.” Nepamatuju se kdy jsem žádal o význam slova. Jen myšlenek. Není to moje vina, že je jich tolik v každém tvém komentáři co nechápu cos tím myslel. Piš jednoduše. Není třeba tu psát na “vyšší” úrovni. A co jsem pochopil okomentuju. Je toho možná dohromady moc?

Na závěr. Možná oba stahujeme rolety, ale já se snažil pochopit a kde jsem mohl, za sebe argumentovat. Nikdy jsem si nemyslel že by moje argumeny našli vždy positivní ohlas. Ted je tu pole natolik polarizované, že víme dopředu jak to asi dopadne. Jsme určitě z jiných planet, ale to by tady nemělo na blogu vadit, naopak.

Anonymní řekl(a)...

elemeleale -
jenom poznámku - nejsem autorem slov, že tu můžeme debatovat o jednotlivých akcích, byl to...ano! JJ! Však není důležité.
Nu, abych použil mé oblíbené, vše je složitější, ostatně jako vždy. Zúžím: redefinovat kulturu...abych byl upřímný, já nevím, co si po tím mám představit, já jenom vím, že kultura je proces, neustále se měnící v čase a místě.
Projekt EHMK je komplexním projektem tzn., že se netýká jenom umění. Už jsem tady jednou psal, že původně tomu tak s tímto projektem bylo, ale postupem času se jeho cíle, zaměření měnilo a jistě ještě změní (prostě zase proces). Ano, je to velká šance pro město, které tento titul má. Je to šance pro začátek jisté změny, která však bude též procesuální záležitostí. Šance, nic víc, jež se jistě nemusí podařit. Neméně důležitou součástí projektu vedle umění (a programu) je tzv. participace - propojit lidi, občany více s životem svého města, je to starost o ty drobné (dejme tomu autentické)aktivity, kterých je tu kupodivu v Plzni docela hodně, se kterými však dodnes nikdo nepracoval a nezačleňoval je (kromě grantové podpory) do širších souvislostí i do života města. Je vymyšlen zcela konkrétní plán, jak učit tyto lidi třeba vyplňovat grantové žádosti, zasazovat jejich aktivity synergicky do souvislosti s jinými aktivitami (třeba i zahraničními), učit je, jak vést dobře svou neziskovku atd. (Arts management) To je jedna z věcí, která je však daleko širší. Další je vytvářet pro toto prostory, kde by mohli své umění dělat viz Světovar. Je zpracována tzv. pasportizace kulturních zařízení v Plzni i prostor, které by mohly být vhodné pro aktivity, základ databáze, se kterou se bude stále pracovat. Začíná spolupráce s městem konkrétně z Útvarem koncepce a rozvoje, který má zpracovány spousty kvalitních materiálů ohledně urbanismu, architektury, veřejného prostoru (však je nemohl je zatím uplatnit, důvody jsou rozličné, finanční, politické, zde je šance prostřednictvím EHMK toto začít měnit). Tato spolupráce s městem se bude, doufejme, neustále rozšiřovat - školství, sociální věci, památky, muzejní a galerijní instituce apod. A to všechno (a je toho daleko víc, třeba spolupráce s podnikateli, veřejné diskuse, besedy...musím zde být stručný) je navzájem propojené a všechno to spolu navzájem souvisí včetně programu a propagace města. Jinými slovy, právě proto nevím, jestli je vhodné psát o tom, že je třeba redefinovat kulturu. Jakýmsi obecným cílem EHMK je působení na život města ve svém celku. Úplně blbě řečeno, omlouvám se za ta velká slova, pokusit se resp. nastartovat změnu Plzně a to především ve směru, aby zde lidi byli spokojení, se silným vztahem k místu, kde žijí a třeba odsud neodcházeli a zároveň, aby město bylo přitažlivé, votevřené, vstřícné, sympatické, moderní, bohaté. Je jisté, že projekt, díky tomu mnohokrát narazí, především u politiků, neboť se bude vstupovat do jejich zájmů. Tak to prostě je a bylo to tak všude. Faktem, a velmi nepříjemným, je to, že schází peníze. Plzeň nemá podobného prachatého osvícence, jako je v Ostravě Světlík. To je velké minus, jež Plzeň má. No jo no.
A znovu jsem se nedostal k tomu, vo čom jsem začal psát nedávno - totiž, že se začíná měnit model vertikálně pojímané kultury (tzn. vysoké umění versus to "nízké") na horizontální. To je velmi důležitý proces, který se děje a na kterém mají velkou "zásluhu" (ale nejenom) virtuální sítě, kde se autenticky může projevit kdekdo. A je to dobře. A opět, je to na velkou debatu viz digitální gilotiny apod.
Musím jít, už jsem přes čáru.
Papus Laďus

Jan Jelínek řekl(a)...

Hm, měli bychom prý redefinovat kulturu. Mno, ale pak také politiku, demokracii, sociální stát, umění, gastronomii, ústní hygienu... bla bla bla.
Neboť - abychom si stanovili referenční rámec tohoto kulturu zkoumajícího diskursu - slovník cizích slov praví, že:

KULTURA je souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvořených lidstvem.

CIVILIZACE jsou hmotné a duchovní projevy lidské společnosti (kultura) v historické posloupnosti.

V LL "public relations" příspěvku zazněla teze, že je třeba v Plzni (a nepochybně i jinde v ČR) „měnit model vertikálně pojímané kultury (tzn. vysoké umění versus to "nízké") na horizontální“.
Podotýkám, nikoli bez škodolibého pousmání, že tento horizontální model tu máme dávno zavedený. Je jím televize v každé české domácnosti, respektive (i v té nejskromnější podobě) nabídka minimálně těchto programů zdarma: ČT1, ČT2, ČT24, ČT4, NOVA, NOVA CINEMA, PRIMA FAMILY, PRIMA COOL, PRIMA LOVE, BARANDOV, ZAK TV. V tomto kulturním konglomerátu (když se omezím jen na umění a vynechám mnohem více devastující oblasti kultury - kupříkladu politiku) máte všechno: od vysokého umění přes populár, masový lidový konzum až po kýč. Dnes a denně se tam setkáte s kulturními i „nekulturními“ výčiny (i ty druhé do kultury patří), jak je doma i ve světě (uvnitř i navenek) produkují jednotlivci, skupiny a společnosti na různé civilizační úrovni ve vzájemném dotyku. A to vertikálně, horizontálně, diagonálně (šrek) i mimoúrovňově (po jedné noze do schodů nahoru a dolů)…bla bla bla.
Milí zlatí kulturologové, amatérští antropologové a utopičtí kulturtrégři, televizi a bulvární časopisy neporazíte, nepředěláte i kdybyste je destkrát redefinovali! Jediné, co lze institucionálně rozumně dělat, je podporovat spontánní tvořivost lidí, kteří ještě nepodlehli devastujícímu vlivu konzumně pojímané kultury á la: „no to jsme zvědaví, co za blbosti jste nám to dnes v tv a v rozhlase zase navařili“. O horizontální kulturní stoce internetu nemluvě. :-)
JJ

Anonymní řekl(a)...

JS

Nastojte!

Musím konstatovat, že s posledním příspěvkem Jana Amose do puntíku souhlasím, až na poseldní větu. Myslím, že právě popsaný stav je tím nejlepším důvodem k redefinici pojmu kultura - samozřejmě "jen" pro potřebu EHMK, v jiném případě by to byla činnost vesrkze marná. Pokud se projekt jmenuje Evropské hlavní město KULTURY, musím si nejdříve ze všeho tu KULTURU definovat, jinak to celé nedává žádný smysl.

Víkej

Jo, je toho dohromady moc. Jednodušejí to prostě neumím sorry. Je - li ti to furt málo jednoduché, zkus třeba slabikář, nevím... Je fajn že jsi zvídavej, ale holt se taky musíš trochu snažit. Já sem nechodím proto, abych uspokojoval zvídavost kohokoli, vod toho tu máš Jana Amose, tomu tvoje výuka šolíchá jeho ego... mě ne. Já si sem chodím pokecat.

Ten ignorantní člověk, kterej podle tebe píše nafoukanosti a nesmysly, je jistý Mnislav Zelený. K tý knížce napsal doslov. LW tady na webu má na něj odkaz. Je to člověk, kterej v Amazonii strávil významnou část života a desítky let se zabývá srovnávací antropologií. Takže pracuje s kulturami různých etnických skupin. Vo kultuře taky něco ví.

http://www.novinky.cz/cestovani/138421-antropolog-zeleny-zije-napul-v-amazonii.html

http://www.lideazeme.cz/clanek/mnislav-zeleny-atapana-proti-indianum-jsme-chudaci

Já jsem stejně jako ty cvrnkal kuličky na návsi před kapličkou, která má cibulí místo střechy. Takže ze mě orientálec ani indoš nikdy nebude. S pivem nemám žádný problém, zejména když jde vo nefiltrovaný Bernard nebo Svijany. Ale to ještě neznamená, že mám zakázáno vnímat. A s rozžvejkaným obilím nemám vůbec žádný problém. Je to dobrý a výživný. Jsem holt takovej rozpolcenej...

"Copak všichni západní astronomové lovili foukačkama kapybary? Nedal Stephen Hawkins bez skolení opičky k dobrému pojetí Vesmíru atd?"

Napsal jsi exemplární kravinu. Cožpak všichni západní astronomové ví o vesmíru vše? (Ta druhá věta nedává vůbec žádný smysl - hulíš kvalitní matroš?) Cožpak není možné, že právě amazonští indiáni ví něco, co oni neví? Cožpak jediný možný způsob poznávání světa je ten karteziánský?

Ach, jak americké, ach, jak katolické, ach, jak středostavovské... Arogantní, uprděné, sebestředné, netolerantní.. Fuj, styď se. Smile.

http://www.dharmagaia.cz/kniha/11-fritjof-capra-bod-obratu/recenze/272-pavel-hlavaty-nova-vize-reality

Něco k tý plzeňský kultůře. Pro mě je kultura primárně záležitostí vztahů, nikoli uměleckých výkonů a produktů. Není důležité, kolik Pavarottiů a baletek společnost vyprodukuje, ale jak se lidé k sobě chovají a jak myslí. To je nejdůležitějším efektem toho efemérního pojmu kultura. Tedy ano, má pravdu Ivoš, když píše, že kultura je jedinou obranou proti blbství.

Plzeň je kondelíkovské městečko. Měšťanská Beseda, před ní rozkvetlé záhonky a fontánka, klídek, z otevřených oken konzervatoře se line studentské preludování Smetanovy Vzpomínky na Plzeň. A pivko u Salzmanů a na Parkánu. Tak ňák, to je Plzeň. Maloměstská idyla, krása, zkamenělost i omezenost.

Co tu chybí, je průvan. Energie. Krize a katarze. Ale nikoli jen hra na ně. Tu dívčinu dole jsem zažil při prezentaci jejích projektů. Ta holka je něco jako atomový reaktor a přitom je nádherně normální a je s ní obrovská sranda. To je můj tip na artdirectora EHMK...

http://artlist.cz/?id=2651

http://www.novinky.cz/kultura/salon/199810-katerina-seda-a-jeji-zaklinadla-jimiz-se-uzamyka-svet.html

http://kultura.idnes.cz/londynsky-projekt-kateriny-sede-prenesl-vesnici-bedrichovice-do-londyna-1lc-/vytvarneum.aspx?c=A110904_094813_vytvarneum_ob

Vikej řekl(a)...

To JS: (per JS) „Cožpak není možné, že právě amazonští indiáni ví něco, co oni neví?”
Cožpak není možné, že třeba Eskymáci ví něco, co oni neví? Nebo australští domorodci? Možný to je. A řekli to někomu? Dozvěděl se Mstislav Zelený nebo Lévi-Strauss něco od lovců kapybar ohledně Plejád co není známé v “karteziánském “ poznávání světa”?
Ukaž mi nejdřív jak indiáni posunuli znalosti astronomie, nebo jaké teorie mají se kterými si západní astronomové neví rady. Ale to bych se asi dočkal.

Jan Jelínek řekl(a)...

Ale aby nedošlo k mýlce, podporu si nepochybně zaslouží i tradiční formy uměleckých a kulturních aktivit, neboť (kupříkladu) také v tzv. kamenných divadlech se uplatňuje "spontánní tvořivost lidí, kteří ještě nepodlehli devastujícímu vlivu konzumně pojímané kultury". Jasně že pro tradiční kulturní instituce není funkce "tvůrčího kadlubu" hlavní ani prvořadá, mnohem důležitější a nezastupitelná je jejich role "strážců a opečovávatelů" staletími prověřených kulturních a uměleckých hodnot. Neboť i ty nejavantgardnější výčiny se ("chca nechca") k tradici nějak vztahují, vycházejí z ní, "popíraji" ji, vedou s ní uměleckých diskurs. Bez tradice by jednoduše ztratily "půdu pod nohama".
Proto by podle mého mínění bylo velkou kulturní ztrátou, kdyby třeba klasický balet jako živá umělecká disciplína zanikl a stal se pouhou historickou kuriozitou, jakou je dnes pro nás olympijská disciplína šplh. :-)
JJ

Anonymní řekl(a)...

vie
s podporou je to tezky. Jsem vam sem hodil pred par tydny test, link na plzensky fotoklub, kde jsem se skutecne zasmal nad "primitive art photo". Vase reakce byla nulova, asi vam ty fotky pripadaly normalni. Problem je v tom, ze se potom dotuji aktivity, ktere ve skutecnosti nikdy nicim nebudou. Jsou a zustanou jako hobby. Jeden si placa jatra v amaterskym divadle a ma todotovany, druhej sroubuje v garazi za svy vlastni. To je jakasi nerovnovaha. Plus treba dalsi, kdy dotovana skupina na mizerne urovni mezi sebe neprijme nekoho, kdo je lepsi, coz je priklad plzenske holky, v poradi sedme na svete ve strelbe lukem, kterou v Plzni zadny strelecky klub mezi sebe nevzal. Tak muze slouzit dotace primo opacne nez by mela, a sice k vyvoji alespon nekolika dobrych jedincu. Vec je komplikovana. Proc mam treba platit baletni individua, z kterych mozna nikdy nic nebude?
A treba dalsi vec. Podporujete od mladi hokejistu, zlobite se s nim a ucite ho, a kdyz je dobrej, odjede vam do ameriky. To same je samozrejme se vzdelanim. Tady by se mela dat nejaka zavora ve smyslu, ja te budu podporovat, bude to stat tolik a tolik ale, pokud uteces, tak me to vratis.
Bud budes slouzit skupine, ktera te vychovala, nebo vsechno vrat. To je myslim spravedlive. To se netyka jen kultury ale vlastne vseho.

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: Tak jsem si vyhledal ten tvůj odkaz na plzeňský fotoklub, našel jsem toto

http://resize.like.cz/images/80_109_3_99_6-03-12-05-58-15_1331053095helenka-na-zdravi.jpg

ale nic se mi nezobrazilo, ani google nic nenašel, jenom tvůj odkaz na našem blogu. Takže jsem si nemohl udělat na foto a na fotoklub názor. Zkus ten odkaz nějak zprovoznit. Já tě o můj názor nehodlám ochudit.
JJ

Jan Jelínek řekl(a)...

To vie: Našel jsem předsedu Nesvadbu a jeho fotky pod Plzeňským fotoklubem. Srdečně jsem se zasmál. Směju se ještě teď. Ta páně předsedova série dívenek v negližé je karikaturou všech těch fotografických směrů a přístupů, o kterých se lze (s velkou mírou shovívavosti) dohadovat, že se o ně autor pokoušel. Nejvíc je snad lze považovat za specifický druh portrétu, kdy však - paradoxně - tenhle fotograf "portrétuje" výmluvně a přesvědčivě především sám sebe, jakožto mizerného fotografa, který neoplývá talentem ani potřebnou mírou vkusu.
Vzhledem k tomu, že se jedná o předsedu fotoklubu, což by asi (z logiky věci) měl být jeden z nejpřednějších fotografů celé skupiny, je celá věc o to směšnější.
Ale buďme demokraty, ať si tvoří každý jak mu libo, Nesvadba si určitě s některými svými "modelkami" příjemně zašuká, koneckonců mnozí rádoby fotografové zavlékají dívky do ateliérů především kvůli tomu.
JJ

RADY A RŮZNÉ VYCHYTÁVKY PRÁCE NA BLOGU

VLASTNĚ TAK JAK SE POSTUPNĚ PTÁTE TAK TO BUDU DOPLŇOVAT:
Co se zaslanou pozvánkou mailem:
můžete potvrdit a vkládat své příspěvky na blog (pozvánku do blogu zašlu případně znovu). Pokud potvrdíte, stanete se dopisovatelem, můžete přispívat, i přes svůj mail. Nebo zaslat mě a já obratem na blog umístím ...
Posílejte nápady, odkazy a doporučení, zpracuji to pro blaho všech či některých ...
Pozvánky do blogu a zapisování komentářů
Jak se přihlásit do blogu jako dopisovatel. Po obdržení pozvánky od Admina (Googlu) na Váš mail.
Vstoupíš na odkaz double klikem, pak pokud není prázdné okénko pro e-mail dáš použít jiný účet. Pokud nemáš účet u googlu, dáš vytvořit účet -pozor ne mail. Vložíš nějaký svůj existující mail ( i jinde založený, třeba seznam apod.) a zadáš heslo o 8 znacích. (pokud heslo tvého existujícího mailu nemá 8 znaků, základ hesla může být třeba stejný a doplněný do 8 znaků). Pak heslo zopakovat pro ověření správnosti. Pak vložit předepsané ověřovací slovo a zaškrtnout souhlas s podmínkami. Pak potvrdit a je to. Dlouhé heslo prostě k existujícímu mailu založíš pro tvůj účet na blog (nic se neplatí), staré heslo ti zůstane pro původní mail. Nové heslo je jen pro účet blogu na googlu.
Pak tento mail a nové heslo můžeš používat pro vstupy na blog. Otevřeš blog, vpravo nahoře (klikneš na přihlášení či sign in). Vložíš mail+heslo a jsi na blogu, ve svém hlavním panelu. Můžeš zadat-nový příspěvek a napsat ho, odkliknutím publikování, vložíš na blog.
Můžeš příspěvek upravovat, návratem do seznamu příspěvků (pokud návrat zrovna nevidíš, jdi přes hlavní panel). Vstoupíš do seznamu všech příspěvků na blogu, ale upravovat můžeš jen své.
Můžeš si
na záložce "povolení", založit-dopsáním, další mail, zaškrtnout vložit ihned a používat tento pro vkládání rovnou ze svého mailu, bez přihlášení do blogu. Napíšeš mail na svém PC a odešleš na tento další mail blogu, text se rovnou umístí na blog jako nový příspěvek. V hlavním panelu najdeš své nastavení-můžeš upravit dle sebe.
Komentáře lze pak psát buď jako anonym-rychlejší varianta (tam doporučuji se podepsat, aby se vědělo, kdo to přispěl). Druhá lepší varianta: napíšeš text, necháš zaškrtnuto Google/Blogger, vložíš mail+heslo a dáš náhled , stále můžeš opravovat text na závěr jsi li spokojen s napsaným dáš publikovat - dodržuj zde uvedené pořadí.
Vložení webového odkazu: (na jiné stánky či článek), napíšeš či zkopíruješ odkaz na jiných stránkách (označiš adresu myší a pak Ctrl+C, kopírovat), pak na blogu vložit do okna textu nového příspěvku, odkaz znovu označit (odkaz stále zůstává ve schránce), poté klikni nahoře v liště upravy textu na ikonku odkaz (podržení myši na ikonce zobrazí funkci ikony) otevře se okno pro vložení odkazu, (nejlépe vymaž co v okně je - http://), klikni do okna a dej Ctrl+V (=vložit ze schránky) tím vložíš web adresu, pak klávesu Enter a hotovo. Druhá varianta rovnou vložit odkaz do řádku pod titulkem nového příspěvku a tím budou ostatní na blogu moci proklikem přes nadpis přejít na vloženou stránku.
Přátelé blog není web, takže bylo by možná lépe používat komentáře do doby, kdy sami uznáte, kam se budou čtenáři ještě vracet. Při pochybnosti o čtenosti je lépe založit nový článek / příspěvek, případně s odkazem na jaký článek navazuje apod. Není to žádná povinnost, ale debata možná takto lépe "poteče". Komentáře ke starším článkům mohou jinak zmizet v propadlišti dějin blogu. Ptejte se, budu-li vědět poradím. A omlouvám se znalcům.

Legendární akce Jazzové sekce

Legendární akce Jazzové sekce
Člověče, už to bude letos 28 let ..
REFLEXNÍ TERAPIE LYMFATICKÉHO SYSTÉMU, REIKI, SPIRITUAL RESPONSE THERAPY - tel.: 775 320 714